Cornelis van den Bent - Militair, wachtmeester - 1747

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Niet alleen Gerrit Wichers

Bericht door Janny Lalkens » 09 aug 2019, 00:26

Niet alleen Gerrit Wichers beleefde het wonder van 2 dochters in 4 maanden  laten dopen en dan ook nog eens met dezelfde namen. Ook Berent Wintrop overkwam hetzelfde, met 2 dagen verschil.Doopboek 701 blz. 11    30 Aug. 1685  Stijntie d. van gerrit wichers en Jennetie wernersDoopboek 701 blz. 12    1 Sept. 1685   Elsje    D. van Berent Wintrop en Merrigje GerritsDoopboek 701  blz. 16   1  Dec. 1685   Stijntie  D. van Gerret Wichers & Annetie Werners                                 dezelfde dag:  Elsjie  d. van Barent Wijntrop& Merritie GerritsVoor meelezers: dit onderwerp is verbonden met het onderwerp "Waar komt de naam 'van der Bent' vandaan? 1757, Zwolle, Willem en Arent Asjens."     De Cornelis Willems die in het onderwerp waar  we nu mee bezig zijn wordt behandeld, was een broer van hun vader Assien Willems, hij was dus hun oom. In dat vorige onderwerp, gestart 22 april 2019, staat in een reactie op 26-4-2019  14:30 dat er een Stijntie werd gedoopt op 1-1-1685. Daardoor zou het aantal kinderen uit het gezin van Willem Assies op in totaal 5 uitkomen. Op blz. 1 boek 701 staat op 1 januari 1685 wel een Stijne Gerrits, geen Stijntje Willems. Stijne Gerrits laat onechte dochter Anna dopen.Ik heb in een kopie doopboek van het jaar 1685 alle vadernamen bekeken en er was geen Willem Assies te vinden die een kind/dochter liet dopen in dat jaar. We zoeken kinderen van Willem Assies X Annigje Werners en die Gerrit Wichers was ook met een Annetie Werners getrouwd. Vandaar denk ik.Waarom die Elsje en die Stijntie 2x in 4 maanden genoemd worden als dopeling? Geen idee. Verschrijving? Die tijdsomzetting was toch in 1672 of zo? Dat er opeens dagen werden overgeslagen? Zoiets zal het toch ook niet geweest zijn?

Janny Lalkens

Bericht 2.

Bericht door Janny Lalkens » 09 aug 2019, 00:36

Bericht 2.Bij Geertje, gedoopt 17 januari 1686, klopt wel de naam van de vader: Willem Assies, maar is de moedersnaam Anna Willems. Blz. 18 doopboek 701.  Er had Annigje/Annetie Werners moeten staan. Anna/Annigje/Annetie kan nog wel hetzelfde zijn, maar Werners en Willems is toch niet helemaal hetzelfde. Toch zou ik haar voorlopig als het 1e kind van dit echtpaar willen blijven zien, want na hun trouwdag in 1684 zou er nu wel eens een kind geboren kunnen zijn. Als zij nog wel bij dit gezin hoort, dan weten we verder nog niets van haar.Ik zal eens in het Bergklooster begraafboek gaan zoeken.

Janny Lalkens

Zo af en toe is er in de

Bericht door Janny Lalkens » 09 aug 2019, 01:20

Bericht 3.Zo af en toe is er in de periode januari 1686 tot 1726 een hiaat in het begraafboek Bergklooster. Een klein hiaat. Geen begraven van een Geertje Willems uit Haerst gevonden. Gezien de naam van de doopmoeder, Anna WILLEMS, blijft Geertje dan toch een vraagteken voor het gezin van Willem Assies uit Haerst.

helen

Waarom die Elsje en die

Bericht door helen » 09 aug 2019, 01:32

Waarom die Elsje en die Stijntie 2x in 4 maanden genoemd worden als dopeling? Geen idee. Verschrijving? Die tijdsomzetting was toch in 1672 of zo? Dat er opeens dagen werden overgeslagen? Zoiets zal het toch ook niet geweest zijn? 1672 was het rampjaar, waarin "Bommend Berend" (Bisschop von Galen) met de zijnen een schrikbewind uitoefenden, ook in Overijssel. Moorden, brandschatting, plunderingen, enz. Tegen het protestantisme.Ook in Vollenhove dat jaar dubbele doopinschrijvingen. 't Moest vast allemaal snel,snel..... Daarom denk ik dat de eerste datums juist zijn.
Afbeelding

Janny Lalkens

Omdat deze dopen in 1686

Bericht door Janny Lalkens » 09 aug 2019, 08:51

Omdat deze dopen in 1686 waren heb ik er nog niet echt een verklaring voor. Ik ga vanavond of morgen ook nog kijken of ik meer dopen vind met een moeder Anna Willems. Dat "Willems" zit me toch niet helemaal lekker, ook omdat ik geen verklaring heb voor de naam Geertje. Als zij nog wel bij het gezin van Willem Assies heeft gehoord, waarom dan die naam Geertje? En tot nu toe is er verder vanuit Haerst nog niets over haar te vinden. En ik weet nu even niet wanneer die nieuwere tijdsrekening kwam. Was dat 1673? Dat er 18 dagen of zoiets bij kwamen als correctie? 

Herman van der Bent

Ik heb een beetje hetzelfde

Bericht door Herman van der Bent » 09 aug 2019, 10:32

Ik heb een beetje hetzelfde gevoel bij deze Geertje, maar in wat ik eerder dacht te vinden over Geertje en zus Stijntje zitten wel twee interessante aanwijzingen. De eerste is dat er een Geertje Willems in precies hetzelfde jaar (1730) als broer Cornelis naar Groningen gaat en een dochter van Stijntje Willems (als het inderdaad diegene is die naar Zwartsluis gaat), die Anna Geertruid heet. Dat kan ook ergens anders vandaan komen, maar er zit in ieder geval iets van een Geertje in. En Geertje, een vrouwelijke verbastering van Gerrit? Het zou misschien ook nog kunnen.Geertje:1686-01-17 Doop Zwolle1712 Belijdenis Zwolle wonende in de Bloemendalstraat, met vermelding in 1730 naar Groningen (de Bloemendalstraat komt me verder niet bekend voor, maar 1730 naar Groningen is hetzelfde jaar als broer Cornelis die dan als militair naar Groningen gaat.)1730 Aankomst in Groningen (Lidmaten Groningen) in hetzelfde jaar als broer Cornelis, maar daarna niet in 1731-1735 in Zutphen te vinden, daar gaat Cornelis heen. Misschien blijft ze in Groningen of gaat ze met een andere militair mee? Stijntje1690 Doop Zwolle1719-12-18 Belijdenis, wonende in de nieuwstraat 1720-04-02 j.d., wonende in de Nieuwstraet, gaat in ondertrouw met Hendrik Remmelts van Berkum (j.m won. in de nieuwstraat)1720-11-22 attestatie naar ZwartsluisVijf kinderen in Zwartsluis (1721 Henrikjen, 1722 Anna Geertruid, 1724 Henrikjen, 1726 Remmelt, 1728 Annigjen) Ze heet bij twee dopen Christina Willems, misschien dat Stijntje daarvan is afgeleid?1737-03-30 Zwolle/Zwartsluis, weduwe van Hendrik Barcum, wonende te Zwartsluijs, gaat in ondertrouw met Gerrit Peters J.M van Haerst (huwelijk 20-04-1737 te Zwartsluijs). Dat is dus omstreeks het jaar dat ook broer Assien overlijdt.

Janny Lalkens

Geertje had ik tot nu toe

Bericht door Janny Lalkens » 09 aug 2019, 11:47

Geertje had ik tot nu toe nooit aan Gerrit gekoppeld, wat vreemd is, want schoonvader Geert hebben mijn man en ik vernoemd door onze zoon Gerwin te noemen. Dus ik had het kunnen weten...Bij de doop van Geertje in 1686 heet in ieder geval de vader zoals we hem graag zouden willen zien: Willem Assies. Dat is al een voordeel. Na een huwelijk in 1684 verwacht je toch in de regel ergens in 1685 of 1686 een eerste kind. Ook aan dat criterium voldoet Geertje. En dan het 2e kind in 1687. Ook wel volgens verwachting. ( 2e woordspeling)  En dan die vernoeming Anna Geertruid! Dat vind ik een sterk argument. Hoe langer ik met deze mooie hobby bezig ben, hoe meer ik ook wel tegen kom, dat broers of zussen worden vernoemd. Ook die verhuizing naar Groningen kan een argument zijn om Geertje er  voorlopig toch nog maar bij te houden als lid van het gezin. Wat betekent, dat ze mogelijk ergens getrouwd is en eventuele kinderen heeft vernoemd. Waar, met wie en welke?Steeds als we denken dat dit onderwerp geen verdere nieuwe aanknopingspunten meer heeft, duikt er toch nog weer iets nieuws op. Dat is juist zo leuk aan deze hobby.

ria van bessen

Zwolle 19-4-1684 /11 mei 1684

Bericht door ria van bessen » 09 aug 2019, 12:52

Zwolle 19-4-1684 /11 mei 1684 Willem Asjes jm wonende te Haarst en Annigjen Warners jd w. an de barckenbruggeuit dit huwelijk:Geertje 17-01-1686 – Willem Assies - de moeder heet Anna WillemsAsje 30-10-1687 – z.v. Willem Asjes en Annetje WarnersStijntie 4-2-1690 -  d.v. Willem Assies en Annigjie Werners ]Gerrit 28-6-1694 – z.v. Willem Asjes en Annetje WarnersCornelis 7-5-1696 – Willem Asjes en Annetje Warners 22-10-1711 begraven Bergklooster een zoon van W. Assijs w. te Haarst22-10-1720 begraven Bergklooster Willem Assiens zijn vrouw [geen Haarst vermeld]03-12-1724 Willem Assies wonende te Haarst begraven Bergklooster11-11-1729 begraven Bergklooster een dochter van Willem Assies w. te HaarstAssien heeft wel een Gerrit als zoon, maar geen Stijntje of Geertje als dochteren hij heeft een zwager volgens zijn huwelijksakte - dus is er een getrouwde ZUS, ja toch? NG Zwolle Assien Wilms jm wonende te Haarst 10-05-1721 / 02-06-1721 Agien Arents jd wonende aan de Vegt SG zijn zwager HG haar zuster.De zwager zal overleden zijn voor 1738 ?, is niet benoemd als voogd. Dat klopt wel met wat we weten over Stijntje Willems uit Zwartsluis. Geertje Willems vertrekt wel naar Groningen met attestatie, maar er is geen belijdenis te koppelen aan haar als wonende in Haarst. In tegenstelling tot Cornelis -  namelijk ...  Cornelis Willems wonende te Haarst doet belijdenis 7-4-1721, dus of zij dan wel de dochter is van Willem Assien  ? 

ria van bessen

Hebbes !

Bericht door ria van bessen » 09 aug 2019, 21:06

Hebbes !Hasselterkerspel invnr 3130Hasselt, 25 April 1737.Trijntien Willems, weduwe van Hendrik van Berkum, gaat hertrouwen met Gerrit Peters, en over haar twee onmundige kinderen, met namen Hendrikje en Annegien van Berkum, worden tot voogden aangesteld Assijn Willems en Berent Meijer. Ieder kind ontvangt een gouden ring, etc.Voorgaande transcriptie is van wijlen Albert de Leeuw. Twee dagen voor het overlijden van Jan Rientjes [op zijn verzoek] gekregen. Albert kon niet weigeren haha.. Ik moet er altijd aan denken als ik deze gegevens bekijk. Er zal vast wel meer in deze akte staan. Deze transcripties zijn behoorlijk beknot, het hoognodige staat er alleen in. Meer is soms ook niet nodig, zoals nu.

Herman van der Bent

Ha, dat is een hele mooie

Bericht door Herman van der Bent » 09 aug 2019, 23:17

Ha, dat is een hele mooie vondst! Zie zoiets maar eens boven tafel te krijgen, wonderlijk dat het is gelukt. Het betekent dat deze Trijntjen zeker in verband staat met Assijn Willems. De kinderen kloppen ook met de gevonden dopen. Het betekent ook dat deze Stijntje ook Trijntje genoemd wordt en ook Christina (bij de doop 1724 van Hendrikje in Zwartsluis). In de Katwijkse familie was geen Stijntje maar wel een Trijntje. Misschien is het niets, misschien lijken er steeds meer namen in de families op elkaar.Ik probeer het bericht van Ria van daarvoor ook goed te begrijpen. 11-11-1729 overlijdt er een dochter van Willem Assies. Dat kan niet deze Trijntje zijn, dus is dat misschien dan Geertje en gaat er een andere Geertje Willems naar Groningen? Zij kan dan nog wel getrouwd zijn en eventueel ook nog de zwager leveren als getuige bij het huwelijk van Assien Willems? Nog andere opties voor deze overleden dochter? 

Plaats reactie