Snel(le) en Voorthuis (gewijzigde titel)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Odette

Re: Snel(le) en Voorthuis (gewijzigde titel)

Bericht door Odette » 10 feb 2020, 13:09

Maar wie die Hendrik x Trijntje Assinck dan is? Ik zit even te multitasken hier & ben er niet scherp bij maar later vanmiddag is dit het eerste wat ik ga onderzoeken.

Odette

Bericht door Odette » 10 feb 2020, 13:09

Ja precies.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 10 feb 2020, 13:18

Oké. Ik zie je later wel weer.
Maar dit zou dan haar doop zijn.

Jan Berents Assinck
1676-03-22
Tekst: en zijn vrouw Susanna Grevensbroeck laten hun dochter Tryntjen dopen

Volgens de erfuiting is ze dan ook nog in leven.
erfuitingen f372 dd.18-11-1687
Momberen over Jan Assincks minderjarige kinderen: Jan Thomasz Nouwe en Warner ter Stege.
Susanne van Grevenbroeck heeft erfuiting gedaan aan haar 3 kinderen Trientien, Berentien en Jan, en voor vaders goed bewezen aan de 2 dochters 60 gl. elke en aan de zoon 50 gl. en des vaders weefgetouw, en daarbij aan elk 3 hemden en een zilveren lepel. Belovende de kinderen te onderhouden in kost en kleren en in nooddruft totdat ze mondig zijn en in cas van afsterven zal het ene aan het andere kind succederen.
Actum coram Schepen Holt senior.

Zwolle testamenten f175-f176 dd.23-07-1676
Erschenen Jan Everts van Grevenbroeck en zijn huisvrouw [= 2evrouw] Grietien Peters Middendorps, geassisteerd met de Secret. Holt als haar momber, en hebben over hun tijdelijke goederen gedisponeerd als volgt: ten eerste heeft testator Jan Everts van Grevenbroeck tot zijn erfgenamen geïnstitueerd zijn 3 dochters met namen Jannechien weduwe van Daniel Comby, Henrickien getrouwd aan Hans Janssen en Susanna getrouwd aan Jan Assinck, mitsgaders zijn zoon Jan Janssen, en de nagebleven kinderen van zijn zoon Evert Janssen, om al zijn nalatenschap in 5 gelijke delen erfelijk te genieten, legaterende aan zijn huisvrouw Grietien Peters Middendorps een somma van 500 car.gl. en daarboven 2 jaren lijftucht van zijn woonhuis in de Bitterstraat, mits dat dezelve het jaarlijkse bezwaar van 12 1/2 goudgl. voor de tijd tot haar last neemt, gelijk dit ook bij ingang van het huwelijk versproken is en in de huwelijksvoorwaarden staat. Om discussie na zijn overlijden te voorkomen heeft testator van de meubelen zijn huisvrouw toebehorende een inventaris opgemaakt, zullende de verdere meubelen tot profijt van zijn erfgenamen verblijven. Testatrice heeft geïnstitueerd tot haar enige en universele erfgenaam haar eheman Jan Everts van Grevenbroeck, om haal gehele nalatenschap erfelijk te genieten, legaterende alleen aan haar broeder Derck Peters Middendorp haar kleren van linnen en wullen tot haar lijf gehorende.
Schepenen Peter van Putten en Joan Holt.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 10 feb 2020, 13:41

De hele morgen bezig geweest met regelen van schade: 15 meter schutting omgewaaid. Verzekeringbellen , stutten plaatsen, eerst foto's maken enz., schade expert te woord staan. Nu pas weer tijd voor Voorthuizens en ik ontdekte net een kaartje in mijn kaartsysteem met Hendrik Voorthuijs X Trijntje Assink met hun gedoopte kinderen Hendricus ( 12-11-1713) en Berendine ( 24-9-1715) Vervolgends lees ik daarna dat ze nu inmiddels ook al wel tot het Forum waren doorgedrongen. Mogelijk meer kinderen dan die 2.

Odette

Bericht door Odette » 10 feb 2020, 14:37

Jeetje, Janny!

Ik heb tot nu toe aan kinderen Voorthuis x Assinck

Grietje Voorthuijs 1711
Berendine Voorthuijs 1715
Maria Voorthuijs 1717
Egbert Voorthuijs 1719
Jacob Voorthuijs 1722
Jannichjen Voorthuijs 1723
Margrita Voorthuijs 1723
Janna Voorthuijs 1727

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 10 feb 2020, 15:04

Ik doe even iets uit mijn hoofd, dat is gevaarlijk, want niet echt betrouwbaar, maar ik hoop de gegevens nog eens tegen te komen in de komende tijd:

Die Hendrik Voorthuis , gedoopt 24-12- 1693, uit het 2e huwelijk van Teunis Voorthuis en Willemtje Jans is 11-10-1716 getrouwd met Alberta Weidenberg. Hij moest toen nog 23 jaar worden.

Er treedt een Hendrik Voorthuis in bijv. 1722 op als borg voor Hugo Visscher, het gaat om f 1900,- Toen was deze Hendrik uit het 2e huwelijk nog geen 30 jaar, vandaar dat ik tot gisteravond er vanuit ging, dat dit sloeg op zijn halfbroer/naamgenoot Hendrik uit het 1e huwelijk van zijn vader. Die was ouder, dus mogelijk meer in staat om borg te staan voor zo'n groot bedrag. Meer jaren geleefd om geld te kunnen verzamelen.

Nu ik vandaag de naam van jonge Hendrik zijn vrouw lees: komend uit de Weidenbergfamilie, vraag ik me af, of ze een dochter kan zijn van Derk (?) Weidenberg en Bartha Bleekvelt. Die leenden vaak geld uit en dat kan alleen als je het hebt.

Als Hendrik zijn schoonouders die rijke Weidenbergs zijn en dat dus wel klopt, wat ik niet zeker weet, is verklaard, hoe Hendrik zo jong al zulke grote financiële stappen kon zetten, want het staat in schril contrast tot zijn ouders, die in 1709 2/3 deel van hun huis (moesten?) verkopen.

Odette

Bericht door Odette » 10 feb 2020, 15:39

Ik denk wel dat dat haar ouders zijn Janny, hun tweede zoon heet ook Dirck.

Re: Willempje Jans en de weduwe Assinck, omdat er staat weduwe van de burgemeester Assinck, dat het gaat om de weduwe van Johan Alberts Assinck/Assingh, hij is de enige van die naam (behalve dan zijn zoon Albert, later) die ik in het boek 'De Zwolse schepenzegels' kan vinden. Ik denk dat Willempje daar gewoon dienstmeisje was.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 10 feb 2020, 15:50

Toen ik 8 febr. om 21:19 de momberstelling van Susanna, wede. van Jan Assinck plaatste, vond ik de combinatie van die weefstoel die het zoontje van zijn overleden vader kreeg en dat ambt van burgemeester al een wat vreemde combinatie. Bijbaantje, dat weven? Dus nu is het met die Johan Assink, burgemeester, veel logischer. En dan Willemtjen Jans als dienstmeisje, zonder vernoeming later.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 10 feb 2020, 18:49

Dirk Weyenberg [x Bartha Waterbeek]
1696-03-19
Tekst: laat zijn dochter Alberta dopen

Zwolle testamenten f146-f147-f148 dd.09-03-1740
Erschenen Barta Waterbeek wed. van wijlen Derk Weijdenberg, wel ziek te bed liggende doch haar verstand wel machtig, en verklaarde over haar natelaten goederen willende disponeren, voor eerst herroept en vernietigt al haar vorige testamenten, en vervolgens tot haar dispositie komende institueerde zij tot haar erfgenamen haar beide dochters Alberta Weijdenberg huisvrouw van Hendrik Voorthuis en Arnoldina Weijdenberg huisvrouw van de Vendrik Rembertus van Alema (en bij vooroverlijden derzelver kinderen in de moeders plaats) alleen in de legitieme portie, zullende daaraan gekort worden hetgeen na rechte geschieden mag, specialijk ook ten aanzien om haar dochter Arnoldina Weijdenberg hetgeen dezelve bij overlijden van testatrice wegens de versproken jaarlijkse medegave ten huwelijk meer als haar portie in haar vaderlijke nalatenschap mocht hebben genoten. In het overige van haar nalatenschap institueerde testatrice haar zoon Gerrit Weijdenberg en haar dochter Ida Weijdenberg, en bij vooroverlijden zonder wettige descendenten de langstlevende. Zullende testatrices zoon vooraf uit de boedel moeten trekken 80 car.gl. zo dezelve aan haar wegens een verkocht paart verstrekt heeft, en testatrices dochter Ida Weijdenberg een somma van 1000 car.gl., welke op 22-07-1622 in penningen bij haar ontvangen en door de dochter in de boedel zijn verstrekt. doch als testatrices twee eerstgenoemde dochters het beide toestaan dat haar zoon Gerrit Weijdenberg en dochter Ida Weijdenberg als een prelegaat genieten het gemaakte zilverwerk (te specificeren door testatrice) en bovendien de keuze hebben of zij de behuizinge aan de Grote Merkt alhier (zo bij testatrice bewoond) exempt de kamer boven de Goude Blom, tegen een somme van 5000 gl. (haar eigen aandeel in die somma voorbehouden) aan hen willen behouden, zo legateert testatrice in dat geval, en anders niet, aan voors. haar dochter Alberta Weijdenbergs vier kinderen met namen Derk, Johanna Willemina, Willemina en Hendrica Voorthuis 600 car.gl. wanneer ze meerderjarig of getrouwd zijn, en institueerde dan ook de kinderen van haar dochter Arnoldina Weijdenberg tot mede-erfgenamen in het overige van hun moeders filiale portie boven de legitieme, mits daaraan worden gekort hetgeen bij derzelver moeder op testatrices sterdag wegens de jaarlijkse medegifte te huwelijk meer mocht wezen genoten als haar portie in des vaders nalatenschap bedraagt, en voor zoveel dit meerdere uit de moeders legitieme portie niet mocht kunnen vallen, onder expres beding dan nog dat hetgeen deze kinderen meerder zullen kunnen en komen te trekken, ten voordele van dezelve zal worden belegd tot meerderjarigheid of totdat ze getrouwd zijn.
Actum coram Schepenen Kamr. Scriverius en Westenberg.

Alberta begraven 1740

erfuitingen f117 dd.14-01-1744
Erschenen Pr. Chr. Fabius en Adrianus Beeldemaker als bij resolutie van heden aangesteld tot momberen over Derk en Johanna Voorthuis en hebben beloofd de momberschap aan te nemen en dezelve te zullen waarnemen als goede momberen na rechte toestaat te doen.
Actum coram Schepen Westenberg.

Odette

Bericht door Odette » 11 feb 2020, 17:53

Dankjewel Ria. Ik zal me morgen verdiepen in Weijdenberg.

Vandaag heb ik gekeken naar het huwelijk van de dochter van Teunis Alberts Voorthuis x Willempje Jans: Geertje Voorthuis.

20 augustus 1709 Zwolle, met Arent Voornhout †1729 (Ouders : Willem Jansen Voornhout †1712 & Jannigje Willems Voskuil †1731) (getuige : sosa Willempjen Jans ca 1660-1719 ) en hun kinderen

Willem Voornhout 1709-1738
Eva Voornhout 1711
Hendricus Voornhout 1716-1716
Jan Voornhout
Teunis Voornhout 1714
Hendricus Voornhout 1717
Albertus Voornhout 1719
Lambert Voornhout 1723

26 oktober 1729 : Erfuiting - Zwolle
Momberen over Arent Voornhouts vijf minderjarige zoonen Hendrikus Voornhout en Hindrik Voorthuis. Erschenen Geertjen Voorthuis weduwe van wijlen Arent Voornhout en heeft aan haar vijf zoontjes van voorn. hare eheman naagehouden, met naamen Willem, Jan, Teunis, Hendrikus en Albertus Voornhout, in praesentie van voorn. momberen erfuitinge gedaan, en aan derselve voor vaders goed bewesen te samen seven hondert en vijftig carl: gls: en daar en boven aan ieder kind drie silveren lepels, om van het ene kind op het andere te erven en te versterven etc.
Getuige : Hendrik Voorthuijs 1693-1741
Getuige : Hendrikus Voornhout 1690
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=32188

Ondertrouw 12 december 1729, Zwolle, met Jan Atenberg.
Geertje moet overleden zijn voor 3.8.1733 want dan hertrouwt Jan Atenberg. Met als getuige Hendrikus Voornhout, dat is de broer van Arent en ook de momber van zijn kinderen. Vermoedelijk zijn die kinderen door Hendrikus opgevoed na 1733 want hij treedt op als getuige bij een aantal van hun huwelijken.

De oudste zoon Willem Voornhout trouwt 6.2.1730 met Bart(a) Stil(s)

Willem Voornhout j.m. in de Waterstraat en Bartha Stils j.d. aen 't Spoolder Berg moet blijken 't consent van zijn en har ouders 1730. den 1 febr. is gebootschapt door de roedendrager Buijsman de jongste uit name van de Hr. Cam.r Greve als president dat an predicanten soude bekent maken dat deser personen wel mogen trouwen.

Kinderen

Willem Voornhout 1731
Geertjen Voornhout 1732
Willemina Voornhout 1735
Maria Voornhout 1736
Willem Voornhout 1737
Willem Jan Voornhout 1739

Vervolgens hertrouwt zij met Teunis Voorthuis, de zoon van Hendrik x Alberta Weijdenberg

11 april 1740 - Zwolle
Teunis Voorthuis j.m. op den Dijk met Barta Stil weduwe Willem Voordenhout bij de Broerenkerk SG Beerent van den Ham HG haer moeder de Bruid moet Erffuiting doen. Is getoont.
https://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/z ... 5-1741.pdf

De erfuiting kan ik niet vinden.

Wel heb ik een aantal verbindingen gevonden tussen de clans Voornhout (Voor den Hout, Vorenthout) en Assinck (uit Delden, onder meer Jan Berent Assinck x Susanna Jans van Grevenbroeck). Kan zijn omdat ze allemaal in en rond de Bitterstraat woonden. Morgen meer.

Plaats reactie