Familie Apeldoorn
Waarom wordt die Cornelis
Waarom wordt die Cornelis dan uitgesloten van de erfenis??Zou hij niet voor die tijd ongehuwd overleden kunnen zijn? Er is geen enkel bewijs dat hij Cornelis Tijmens Apeldoorn zou kunnen zijn, toch?

- ria van bessen
Klopt, Cornelis Tijmens
Klopt, Cornelis Tijmens Apeldoorn wordt niet in die akte genoemd.Ik had alleen niet in de gaten... dat jij er inmiddels ook vanuit ging, dat die Cornelis Tijmens overleden is. En dat hij niet dezelfde kán zijn als Cornelis Tijmens Apeldoorn.Ik heb in het verleden bij anderen dit al zo vaak aangehaald én ik wordt niet geloofd. Reden .. omdat er geen bewijzen zijn, wie die C.T. Apeldoorn dan wel is.En blijft de mythe in stand, ook op internet. Dus, streep door Hendrikje Sanders ... als evt. moeder van C.T. Apeldoorn.
Ha, zo ken ik je weer!
Ha, zo ken ik je weer! Wat ook tegen die andere Cornelis Tymens pleit, is dat die net 18 jaar geweest zou zijn bij de geboorte van het eerste kind.Niet onmogelijk, maar zeker niet algemeen gebruikelijk.Omdat men op die leeftijd nog niet genoeg middelen had om een gezin te kunnen onderhouden. Ik ga ervan uit dat degene die wij zoeken eerder geboren is. Cornelis Tymens Appeldoorn deed belijdenis in 1747 (gevonden door André), tegen Paschen.Voordat er kinderen uit het tweede huwelijk geboren werden. In elk geval vanaf 1738 wordt hij met achternaam vermeld. Bij de volkstelling 1748 woont het gezin in de Visserstraat, Dan hebben we nog dit van André:Het is toch heel merkwaardig dat als Cornelis Apeldoorn een volle broer was van Jan Tijmens Regelink die rond 1746 een gezin had met Aaltje Willems Prins en dus mag je veronderstellen de juiste persoon was om als voogd te worden aangesteld, er toch gekozen is om niet-verwanten aan te wijzen?De voogden, gevonden door Ria:bron: ORA Stad V'hove nr 2719 f371 dd 19-11-1746. Cornelis Tijmens was gehuwd met Aeltjen Jans Straatemoer. Er zijn 2 onm. kinderen: Jan en Tijmon. Gerichtelijk worden er voogden gesteld: nl Jan Reinders van Bergen en Coendert Bloemendal. Cornelis heeft hoegenaamd niets om aan zijn kinderen te bewijzen - hij zal daarentegen toch 1 caroli gulden aan ieder kind uitbetalen waartegen hij alle schulden tot zijn last houdt.De voogden in de volkstelling van 1748:133 = Kerkstraat, VollenhoveHuisgezin: Coendert Bloemendal, vrouw Femmigjen Veenemans. Kinderen boven 10 jaar: De vrouws voorkind Hendrikjen Spekebrink, alleen 's nagts te huys zijnde, daags bij de heer scholte Drilliger in de kost;Hendrik, soon van haar beyde.Kinderen beneden 10 jaar: ---.Knechten en meiden: ---. Inwonenden en kostgangers: ---. 196 = Bisschopstraat, VollenhoveHuisgezin: Jan Reynders van den Berg (wordt ook van Bergen genoemd),vrouw Jacobjen Jans Brumbelbos.Kinderen boven 10 jaar: Jan Lucas, Willem en Jacob.Kinderen beneden 10 jaar: Henderik en Magaretha.Knechten en meiden: ---. Inwonenden en kostgangers: ---.

Cornelis Tymens Apeldoorn en
Cornelis Tymens Apeldoorn en Aaltje Jans Welink trouwden ca. 1735, vermoedelijk in Vollenhove.In elk geval niet in Blokzijl of Beulake.

- ria van bessen
Helen, het is me even ontgaan
Helen, het is me even ontgaan of je deze Welinck al had gevonden.14-09-1701 Jan z.v. Hermannus Weelinck en Anna Jans Sinnich zijn vrouw in Vollenhoo27-01-1704 Neeltjen dochter van Harmannes Welinck ende Anna Jans Sinnig zijn vrou in Vollenhoo Coendert de voogd is deze;10-04-1704 Coendert s.v. Hendrick Coenders Bloemendal ende Janna Peters zijn vrouw wonende in Vollenhoo [pag 2 1704-1706 VpNd] en ... het is niet te hopen dat C.T. Apeldoorn het kind van deze man is ...25-11-1703 Cornelis soon van de Speelman van ’t heetvelt die wegh liep[pag.6 1702-1704 VpNd]
Aaltje Welink, gedoopt 3-3
Aaltje Welink, gedoopt 3-3-1717 is een dochter van Jan Geerds en Jantje Meyling/Meylofs of Meynen. Ja, de ouders van Coendert heb ik gevonden, bij het jaartal heb ik staan 1705. De ouders van Jacobjen Jans Brummelbos, vrouw van de andere voogd.Gedoopt in Vollenhove op 2-6-1697 dochter van Jan (Lucas) Brummelbos en Margaretha (Jacobs) Vos. Dat van die speelman is inderdaad niet te hopen, zoiets is genealogisch gezien een ramp. 'k Moest er wel even om lachen, trouwens.Het deed me denken aan Jon de speelman uit een boek dat ik lang geleden las.

Hier een Koenraad bij Welink:
Hier een Koenraad bij Welink: In Vollenhove gehuwd op 19-2-1665:Hans Koenraadts Welink, zoon van Koenraadt Harmens Welink, wonende tot SwollmetHenrikien Harmens Run, d.v. salige Harmen Henriks Run, wonende tot Vollenhoo En in Vollenhove:173Burgers geworden: Anthony Polleman; Harmannus Welinck; N.N. Lanckhorst. Pag. 693..Datering: 1694 mei 2 Deze hadden we al?:Aangesteld tot ratelwacht Jan Welinck in de plaats van Rykent Wolters, die daarop de eed heeft afgelegd. Pag. 741..Datering: 1727 oktober 27 Jan deed dit t/m 1731

- ria van bessen
Kennelijk is de Speelman toch
Kennelijk is de Speelman toch weer teruggekomen?4 maart 1708 Jantje d.v. Arent Speelman op ‘t Heetvelt Ik heb het doopboek Vollenhove doorgenomen vanaf 1700. Geen Cornelis gevonden als z.v. een Tijmon/Timen. Wel vond ik in totaal 6 kinderen uit het 1e huwelijk van Tijmen RoelofsNG dpb Beulake25 nov. 1695 Albertien - Tijmen Roelofs Klaartjen Pieters – in ‘t Klooster3 oct. 1697 Roeloff - Tijman Roelofs Claartien Pieters – van ’t land Vollenhodpb Vollenhove26-11-1699 Tijmen s.v. Tijmen Roeloffs ende Claesjen Gerrits huijsvrouw wonende int Clooster13-11-1701 Cornelis soon van Tijmen Roeloffs en Claertjen Peters in t Clooster9-03-1703 Aeltjen d.v. van Tijmen Roelofs en Clara Peters zijn vrouw in Clooster25 nov. 1708 Hendrik z.v. Tijmen Roelofs en Claartje Peters in ‘t CloosterDit even voor de volledigheid.Hendrikje Sanders wordt trouwens bij de doop van Albertje als Suck genoemd. Misschien denk je nu, begin je nou weer over dit echtpaar?Gewoon .. omdat er geen doop van een Cornelis is, behalve dan deze.Zelfs 2x. Uit het 1e huwelijk en uit het 2e.Zij is de dochter van Sok, Suck of id. Ik begin er weer over omdat er nog een Tijmen Roelofs is, volgens het ORA.En zijn weduwe is hertrouwd met Jan Hendriks.En ik kan daar niets over vinden in het doopboek Vollenhove. Het is ook vreemd dat Cornelis Tijmens wel belijdenis doet in Vollenhove, maar niet te vinden is in het doopboek. Hij kan van 'buiten' zijn gekomen, maar ook in de doopboeken van Beulake en Blokzijl is niets te vinden, toch?
Gekopiëerd uit windgenealogie
Gekopiëerd uit windgenealogie en niet nagezien of het klopt:19437 Jantje (Janna) PETERS, geboren ca 1675, overleden na 1748. Zij woonde (blijkens de volkstelling stad Vollenhove in 1748) in 1748 aan de Visserstraat. Haar zoon Peter Bloemendal woonde met zijn vrouw Marigjen Hendriks en vier kinderen (Hendrik, Jochem, Aagjen en Janna) bij haar in huis.Gehuwd voor de kerk ca 1700 met Hendrick Koenders BLOEMENDAL (zie 19436).Uit dit huwelijk: 6 kinderen. Als het klopt, dan woonden moeder en broer van de voogd ook in de Visserstraat evenals Cornelis Apeldoorn.

Ik heb alleen in de
De ene speelman hoeft de andere niet te zijn, denk ik. Maar, misschien ook wel. Ik heb alleen in de trouwboeken van Blokzijl en Beulake gezocht. Je hoeft geen belijdenis te doen in de plaats waar je gedoopt bent. Er was een Thymen Cornelis in Vollenhove, gedoopt op 24 mei 1666zoon van Cornelis Luytjens ende Marchien Jans, op 't moer Als zijn moeder Claartje/Claasje of Hendrikje heette, waarom krijgen drie dochters van Cornelis dan andere namen? Naar mijn mening spreek er meer tegen dan voor degenen die jij noemt als ouders.