Parenteel Everdt Hermssen up Myllingen
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3Zojuist ontdekt dat Dievertien Everts die met de wedr Hendrik Jansen trouwde, dat die Hendrik de zwager is van Hendrik Jacobs bij de Zijl [hij is de man van Barber Stevens]. Als Dievertien weer trouwt dan is voogd van haar kant ene Hendrik Brinck. Uit dat huwelijk dochter Barbara en een zoon Jan. Zwolle f499 dd 29-11-1693
Lubbert Jansen is voogd als
Lubbert Jansen is voogd als oom van MZ over de kinderen van Claes Claesens en Anna Jansen van den DoornDat Lubbert Jansen dus de broer van Anna Jansen van den Doorn was, was mij nog niet bekend. Wel mooi om erbij te hebben, want Lubbert Jansen x (1639) Grietijn Jacobs komen voor in mijn kwartierstaat. De familie van Grietijn Jacobs had ik al in beeld, die van Lubbert Jansen nog niet.De rest was wel zo ongeveer bekend. Behalve dan dat de weduwe van Hendrik Everts Snelle hertrouwde met Gerrit Frederix van Velthuisen.Het lastige van stift Essen is, dat als er staat overgedragen, dat je vaak niet weet of erfgenamen elkaar hebben uitgekocht, of dat er aan een derde partij (buiten de erfgenamen) verkocht is. Maar dat terzijde.
Dopen van de kinderen had ik
Dopen van de kinderen had ik in de GI gevonden. 1691-06-14: Dievertie en haar man Hendrik Jansen laten hun zoon Jan dopen, 1696-08-10: Barber Henriks dochter van Henrik Jansen en zijn vrouw Diewertie Everts, wordt gedoopt.Dat laatste klopt niet met de voogdij-akte (1693) en trouwen (1695). Echter zoekterm Diewertie Everts leerde dat dezelfde doop drie keer voorkomt in GI, met als datum 1696-08-10, en twee keer 1686-08-10. De laatste zal wel de juiste zijn. Verder opvallend het tijdverschil tussen de voogdij-akte en trouwdatum. Of ik moet het verkeerde trouwen gevonden hebben: 15-10-1695 Rutger Hendrikx j.m. en Dievertin Evers wed.
-
Inderdaad, die doopdatum van
Inderdaad, die doopdatum van Barber op 10 aug. 1686 klopt en die van 1696 klopt niet.
- ria van bessen
De vrouw van Hendrik Everts
De vrouw van Hendrik Everts Snelle etc...? - die snap ik niet.
Hoort dit niet bij elkaar dan
Hoort dit niet bij elkaar dan?stift Essen: Gerryt Velthuis mede voor zijn vrouw Aeltien Jacobsen van Marckel (1675 apr 6)trb Zwolle: 07-05-1667 Gerrit Frederix van Velthuisen j.g. in de Sassenstrate, en Aeltjen Jacobs wed bij de dieserpoortetrb Zwolle: 17-12-1643 Henrijck Evertsen wedenaer buijten de dieser-poorte, ende Aeltijn Jacobs Jacob van Merckels dochter tot Berkum
- ria van bessen
Ja, dat hoort inderdaad bij
Ja, dat hoort inderdaad bij elkaar. Ik zag het niet zo snel. Alleen zit er nog een huwelijk tussen van Aaltje J. van Markel met Lambert Hendriks Zwolle 23-06-1657.