Egbert Klaassen van der Vegte.
Je kunt alleen erfgenaam
Je kunt alleen erfgenaam worden als jij of je nakomelingen/erfgenamen nog leven. Waar is het bewijs dat Geesje en haar zus Fennichjen nog leven op 5 mei 1696 ?Van Fennichjen is voogdij-akte van 26 nov 1670 bekend. Maar van daarna heb ik niets, zelfs niet met wie ze ging hertrouwen.En Roelof Claesen is voor 15-06-1680 overleden, een dochtertje Evertien nalatend. Zij zou degene kunnen zijn die in 1701 met Caspar Rerijde? j.m. soldaet trouwde. Maar dat er is denk ik geen bewijs dat zij dezelfde is, en dan wordt het speculatie.Van Geesje is mij een dopen bekend van een zoon Jan in Hasselt 1669 bekend.Tussen 1670 en 1696 zit ruim 25 jaar. Dan kan er veel gebeuren. Zowel Geesje als Fennichjen zouden in 1696 vijftigers zijn. Er waren er genoeg in die tijd, die die leeftijd niet haalden.Een beknopte biografische chronologie van Arent Claas van der Wee:23-11-1636: gedoopt te Hasselt, Arent zv. Claes Roelofs in holten en Geesien Hendrijcks20-02-1659: getrouwt te Zwolle: Arent Claesen j.g. ten Holte, ende Geesjen Jansen j.d. tot Genne06-05-1659: gedoopt te Hasselt: Geessien dv Arent Claasz op ter Wede en Geessien Jansen24-10-1666: gedoopt te Hasselt: Roelof zv Arent Klasz op ter wede Geertien Jans22-02-1668: getrouwt te Zwolle: Arent Claassen wed. te Strockel en Jacobjen Willems j.d. te Holten13-12-1668: gedoopt te Hasselt: Willem zv Arent Claesz, huisman op ter Weede en Jacobpien Willems26-11-1670: Arent Klaassen op de groter Wede is voogd over de kinderen van zij zus Geessijn Klaassenvuursteden 1682: vuursteden 1682: Arent Klaessen (bewoner), erfgen Haersolte (eigenaar), 1 (vuurstede)19-03-1693: ondertrouwt te Zwolle: Roelef Arents vander Wee j.m. ten Holte en Swaantjen Alberts j.d. tot Hasseltzoutgeld 1694: geen Arent Clasen in Streukel, wel in HoltenOmdat dochter Geesje uit 1659 geen erfgenaam is van Albert Roelofs in 1695 kunnen de mensen van voor 1680 niet dezelfde zijn als hierboven na 1680 ??? Dat Geesje en haar erfgenamen niet meer leven in 1695 vind ik veel aannemelijker.
- ria van bessen
Antwoord op jouw bericht ma,
Antwoord op jouw bericht ma, 11/02/2019 - 20:23Dan zou Arent Claessen x Gesina Henrix dus op de kleine Wede boeren als ik de gegevens goed interpreteer. Huwelijk 15-03-1699 te Hasselt, hij hert. Fennigjen HendriksApart dat Albert de Leeuw dat niet gezien heeft, gegevens Hasselt zijn hem en ook een overzicht van die familie die je hier benoemt en daar staat deze voogdijakte niet bij.
transcriptie van de scan
transcriptie van de scan trouwboek Hasselt op vpnd:Arent Klaassen J.M. en Gesina Henrix J.D. beij: t HaArent Klaassen wed. tot Hasselt en Fennegien Hendriks J.D. tot HerfteUit het tweede huwelijk een zoon Klaas, geboren en wonende te Hasselt, als hij trouwt als Claas van Genne met Marrigje Runharts (Hasselt, 29 maart 1733)Deze Arent Klaassen heb ik genoteerd als Arent, zv Claes Claeszen te Genne en Egbartien, 30-10-1664 te Hasselt. Zijn geboorteplaats wordt dus ook zijn achternaam.Is er een voogdij-akte waarin staat dat hij op Klein ter Wee boerde? In welk jaar?
- ria van bessen
Arent Cl op de grooter Weede
Arent Cl op de grooter Weede is voogd bij zus Geessijn 26-11-1670. Voogd bij zus Fennichien in 1679 als Arent Cl ten Holtenoteer dan ook maar een Peter Klasens er nog bij en een Annechjen Klasens x Gerrit Goossens. Dan zullen zij ook wel volwassen kinderen zijn van Claas Roelofs en allemaal overleden voor 1696. En geen nageslacht.
Bedankt! Niet alleen voor de
Bedankt! Niet alleen voor de laatste bijdrage, maar ook voor alle energie die je al in deze zoektocht heb gestopt!Fennichien in 1679 had ik er al bij. Maar dat Arent Cl toen al in Holten woonde, was mij even ontgaan. Dat is dus drie jaar eerder dan de vermelding in het vuursteden-register.Annechjen Klasens x Gerrit Goossens heb ik genoteerd bij Claes Claessen en zijn eerste vrouw Anneken Jans voor den Doorn. Die had ook een broer Arent Clasen (x 1634 Marrichen Jans en x Gesien Arents). Voor andere broers en zus heb je al verwezen naar 11-11-1665 f113 ORA Zwollerkerspel. (Alleen vind ik het stiekem jammer dat daar geen Jacob [op de Oostermate] of Arentien bij zit.) Van zijn tweede huwelijk met Fennichen Engbers (1635) heb ik alleen maar een Grietien gedoopt 1636 in Zwolle gevonden.
- ria van bessen
Er is duidelijkheid - ook
Er is duidelijkheid - ook voor mij - betreffende ter Weede, de pachtperiode en dat Arent één en dezelfde persoon is, zijn familie bekend etc.Er is nog geen antwoord op - wie is die Egbert Klaassen die samen met Albert Berents voogd was over het kind van Janna Klaassens. Is Janna de dochter van Klaas Jans of niet?Harm van Bruggen, je mailde dat je mee las en je had een vraag. Antwoord - het huwelijk van Hendriks Arents van Graal zit in Windesheim, niet in Zwolle.
Fijn dat het nu duidelijk is,
Fijn dat het nu duidelijk is, betreffende Arent Claes van der Wee.En goed om terug te keren naar Janna Klaassens. Want ik ben ook benieuwd naar haar vader. Welke Claas is haar vader. Maar mijn vraag is niet zozeer of hij Claes Jansz in Overwaters is, maar eerder: wie is Claes Jans in Overwaters. Is hij wel de broer van Arend Jans op de Werf. Eigenlijk is het speculatief, want niet bewezen. Er zijn er nog meer in de buurt die Claas Jans heten, en ook in aanmerking kunnen komen als broer van Arent Jans op de Werf, kind van Jan Lubberts en Hilligien Claessen.Bijvoorbeeld Claas Jans op de Riete.Wat ik heb van hem is VOT1748: Hasselerdijck no. 4, Claas Jans, Elisabeth Jans, Derk, Annigjen. De laatste is mogelijk dezelfde het kind Jantjen, gedoopt in 1731 te Mastenbroek. En volgens het lidmatenboek van Mastenbroek hoort hier ook bij: Geertje Clasen d. van Claas Jansen op de Riete aan de Hass. Dijk., die in 1745 belijdenis doet, en in 1758 naar Hasselt vertrekt. Omdat, naar ik aanneem, zij degene is die in 1757 te Hasselt trouwde met Jan Hendriks.Hij zou degene kunnen zijn die in 1678 gedoopt is in Hasselt, zv Jan Lubberts en Hillegien Claessen.Maar mogelijk zijn er meer gegevens bekend, of te vinden.Dat Hillegien Claessen niet vernoemd zou zijn, kan zijn omdat niet het hele gezin bekend is. En verder is er, voor zover mij bekend, nog helemaal geen kleindochter van haar met de naam Hillegien gevonden.Zoon Lubbert van Hillegien Claessen is volgens mij degene die trouwde met ene Grietien Driesen, en aan de Zeedijk hertrouwt met Hendrickie Albers, weduwe van Hartman Falipa en later met Lijsjen Peters. Bij hem ook geen dochter Hillegien gevonden.En de Claas Jans van het hoofdgeld in 1723 in Genne of Holten heb ik niet kunnen vinden. Of het zou iemand moeten zijn die al in 1682 als weduwnaar trouwde.
Betreffende de voogd Egbert
Betreffende de voogd Egbert Klaassen:Hij wordt als eerste genoemd. Je zou dan verwachten dat hij voogd is van vaderskant, bloedverwant van Jan Harms (+1694) of getrouwd met een bloedverwante. Ouders zijn Jan Herms en Dievertie Peters, en mij is er alleen nog een zoon Hermen (+1687) bekend. En een halfbroer Wilm Gerrits Snel (ook wel: Gerrit Saal)Een ander aanknopingspunt zou kunnen zijn het eerste huwelijk van Jan Harms (+1694) met Margjen Jans. Zeven kinderen bekend, die onmondig waren in 1733. Maar een voogdij-akte is mij niet bekend. Maar er zullen vast voogden aangesteld zijn.
- ria van bessen
Eerst maar Claas Jans op de
Eerst maar Claas Jans op de Riete.In Hasselt zit nog een doop van zoon Jan in 1728 van dit echtpaar dpb 200 blz 96. Volgens het inw.reg. 1741 f352 huis nr 34 - heeft hij altijd aan de Hasselerdijk gewoond, heeft dan 3 kinderen - beroep veehouder en religie G - eigenaar van het erve is Arnoldus van Berkum. In 1757 wordt de Riete bewoond door Jan Berends x Jentje Egberts en dan is eigenaar Peter van Berkum.Albert Berents op de Werf koopt bij executie op 11 febr 1758 het erve de Rijte gelegen bij de stad Hasselt in Mastenbroek voor 850 gls. waar Dr. Lipperus als daer in gevestigd hebbende een capt van 600 gls.Die Lipperus geeft dit ook aan in de 50e penning. Zwollerkerspel RA 653 f89 - daar hoort nog een heel verhaal bij. Doet er hier even niet toe, maar Lipperus blijkt later toch de eigenaar te zijn.In ieder geval Claas Jans ben ik dan kwijt.
- ria van bessen
Gerrit Saal ? Dat zal dan wel
Gerrit Saal ? Dat zal dan wel een schrijf/typefout zijn, want Gerrit Snel was de voorzaat van Jan Herms van 't Klooster, en uit dat huwelijk een zoon Willem [Gerrits Snel]. Deze Willem heeft een Egbert en een Gerrit bij zijn 1e vrouw M.Teunis. Uit het huwelijk met Jan Herms heeft Divertje 3 kinderen: Hermen, Marrigje en Jan Jansen. [Marrigje x Jan Jacobs Constapel in 1712]. Moeder hertr. Gijsbert Hendriks. Gijsbert hertr ook weer.Maar daar geen Egbert Claes te vinden.*Albert Berents wordt als eerste genoemd en Egbert Cl. als tweede, hij zou dan met Jan Herms een familieband moeten hebben.In 1742 hebben Jan Herms en Janna Cl. 6 kinderen opgegeven. Ik vind dat wel veel in 4 jaar tijds. Huwelijk 1-3-1738 - Bij de voogdijstelling zijn er nog 3 onmondig. Claes, Peter en Geesje Jans RijsebosUit zijn vorig huwelijk x Margjen Jans had Jan Herms 4 onm. kinderen; Jan, Aaltjen, Dievertjen en Hermen. Maar er zijn er 6 gedoopt te Zwolle. Tenminste die ik heb gevonden.Als Janna Cl met hem trouwt dan is haar getuige de huisvr van Willem Arents, dus diens vrouw kan ook verwant zijn aan Janna?