Thijs Gerrits Snel, veerman op Katerveer.

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Re: Thijs Gerrits Snel, veerman op Katerveer.

Bericht door Egbert_ » 27 jul 2020, 20:14

Betreffende Steenbergen vond ik nog het volgende:
150 RAK 96 FOLIO: 68 DATUM: 17-08-1670 onderwerp Kinderbewijs
onroerend goed n.v.t.
comparanten Mate, Elisabeth van der Wed. Dubbelt Steenbergen Moeder
Steenbergen, Johan Voogd IUDr - secretaris
Mate, Hermen van der Voogd
samenvatting
Comparante verklaart voor haar minderjarige kinderen Gerrijt en Jan Steenbergen als vaders erfdeel te hebben gereserveerd een aandeel in de venen in Drenthe op de Steenbergense en Arlose venen, verder de resterende kooppenningen van het land op Steenbergen en een deel van de penningen die de heren Struijcken schuldig zijn; een half legaat dat wijlen Geertien Jans aan burgemeester Gerrit Jansen Steenbergen had vermaakt en dat in vruchtgebruik is bij Gerrijt Meeusen Schinkel. Zij belooft hen op te voeden en te verzorgen en hen te laten leren wat behoort, waarmee de voogden tevreden zijn. Zij heeft het vruchtgebruik.
Er zijn diverse verklaring van personen die van Gerrit Meuse Schinckel hun deel van het legaat hebben ontvangen dat Geertien Jans bij testament had vermaakt:

- 05-05-1671 Johan en Gijsbert Steenbergen, Predikant - Lingen
- 16-09-1671 Johan Steenbergen en Hermen van der Maten, voogden over Gerrit en Jan Steenbergen, zoons van Dubbelt Steenbergen
- 23-09-1671 Johan Steenbergen en Arent van den Veene, ooms en voogden over het kind van wijlen Timen van den Veen en Hendrickien Steenbergen
- 30-12-1671 Aper Herweijer en Echtgenote Aeltien Steenbergen
- 30-12-1671 Jacob Hansen Worst en Geertruit Steenbergen, Echtpaar

Arent van den Veene en Timen van den Veen zijn volle broers van Margrieta van der Veene, tweede echtgenote van Reijner van Marle

Geertruit Steenbergen is in 1671 blijkbaar hertrouwd. Maar niet met Jacob Hansen Worst, maar met Jacob Willems Worst. Volgens de doopinschrijvingen van 1666 tot 1679.
290 RAK 95 FOLIO: 101v DATUM: 02-06-1665 onderwerp Kinderbewijs
onroerend goed
1. een hof IJsselmuiden
2. een huisje Kampen, in de Hagen
comparanten
Steenbergen, Geertruijdt Wed. van Hendrick Huigo Moeder
Herweijer, Aper Voogd
Hoff, Albert Voogd
samenvatting
Comparante verklaart voor haar minderjarige zoon Gerrit Steenbergen als
vaders erfdeel te hebben gereserveerd de helft van diverse vaste goederen, inbegrepen die in Drenthe, gezamenlijk bezit van haar, haar broers/zusters en haar mans voorkinderen; voor vaders kleding nog ƒ300 c.g. Zij belooft hem lezen, schrijven en een handwerk te laten leren en te doen wat een goede moeder betaamt, waarmee de voogden tevreden zijn. Zij heeft het vruchtgebruik.
NB. in de kantlijn: op 29-03-1678 melden de voogden welke roerende/onroerende goederen Gerrit ten deel zijn gevallen.
bijzonderheden Lijst met goederen in de kantlijn genoteerd.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 28 jul 2020, 12:39

In Kamperveen gevonden dat de man van Femme Gijsius geen Dacker maar Backer heet.

ONDERTROUW Kampen
29 nov 1644 - D. Otto Gijsius, j.g. van Camperveen, bedienaer des H. Evangelii op Camperveen,
Geertjen Jans, j.d. van Camperveen.
getrouwd [-].

Camperveen
f319-f320 dd.10-12-1653
Erschenen Dnus. Otto Gijsius, Predicant, en heeft zijn 3 onmondige kinderen Johannes, Nathanael en Anna Gijsius, bij Geertijen Jans in echte geprocreerd, hun moederlijk goed bewezen, ten eerste de alinge gerechte helft van het land zo hij in Bredaes Erve van Pannen Jan heeft aangekocht, strekkende het voors. land int geheel van de Hoogenwegh en zo doorgaand tot aan de Olde Weteringe, wezende vrij van opliggende rente. Daarbenevens heeft hij zijn voornoemde 3 kinderen tezamen bewezen 300 car.gl. en zijn dochter Anna een goed bedde met zijn toebehoren, met belofte dat hij zijn kinderen goede consten en handwerken zal laten leren en in kost en kleding en anders zal onderhouden, genietende intussen de vruchten van de bewezen goederen, die hij de kinderen zal volgen laten als zij mondig zullen wezen, waarmee de momberen Hendrick Crachsen Stuirman der beider rechten Licentiaet en Burgermr. tot Campen en Jan Gerrijtsen Backer, tevreden zijn.
Coram den E. Johan Ten Thoorn Scholtis, Coirnoten Claes Herms en Jacob van Dalfsen.
------
Dominus Otto Gijsius Praedicant, heeft over zijn 3 onmondige kinderen, bij Geertijen Jans in echtschap geprocreerd, met namen Johannes, Nathanael en Anna Gijsius, tot momberen gesteld de E. Hendrick Crachsen Stuirman Burgermr. tot Campen en Jan Gerrijtsen Backer, die de momberschap hebben aangenomen.

RAK 95 FOLIO: 85v DATUM: 15-03-1666
onderwerp Kinderbewijs
onroerend goed n.v.t.
Gisius, Femmichien Wed. Jan Gerritsen Dacker [= Backer] Moeder
Gisius, Otto Voogd
Gerritssen, Willem Voogd
Snel, Berent Jansen Voogd
samenvatting Comparante verklaart voor haar minderjarige zoon Nathaniel als vaders
erfdeel te hebben gereserveerd een bedrag van ƒ150 c.g. en belooft hem
lezen, schrijven en een handwerk te laten leren en te doen wat een goede
moeder verschuldigd is, waarmee de voogden tevreden zijn.

Kampen ondertrouw
5 mrt 1641 - Jan Gerritssen, j.g. [-],
Femme Gisius, j.d. [-].

De ds kan ik verder wel volgen, zijn zoon komt o.a. in Hasselt terecht.
Het gaat me meer om de verbinding Berent Jansen Snel -

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 28 jul 2020, 13:26

Otto Gysius (Ghyesen), die reeds 1586 in de provincie Overijsel predikant was - hij teekende toen eigenhandig de kerkorde van dat jaar -, en te Ootmarsum (1602-1604) en te Hasselt (1604-1612) heeft gestaan; diens zoon Nathanaël Gysius (Gisius), die - na te Groningen te hebben gestudeerd (ingeschreven: 8 Oct. 1615) - de kerken van Rolde in Drente (1616-1620) en Kamperveen in Overijsel (1620 tot zijn dood in 1643) heeft gediend; en Daniel Gysius (Gys, de Gies, a Gysen, Ghys). Laatstgenoemde - te Leiden ingeschreven 24 Juli 1601 - stond van 1616-1618 in de zuidnederlandsche kerk ‘la Vigne’, daarna te Nijmegen, van 1629-1638 te Koudekerk a/d Rijn en van 1638 tot zijn dood in 1641 te Leiden; was herhaaldelijk een van de generale deputaten der zuidhollandsche Synode en heeft hetvolgen de pamflet doen verschijnen: Van de genade Gods, ende van de Volherdinghe der ware Gelovigen ... tegen de dwalingen van Jacobus Arminius ... door Robertus Abbotus ... uyt het Latijn overgeset (Leyden 1618) (Pamflet Knuttel no. 2787); en mag niet verward met zijn naamgenoot, die de auteur is geweest van: Lijkreden van Petrus Francinus over het afsterven van ... Stephanus Morinus, overgebragt door Daniël
bron: Nieuw Nederlandsch biografisch woordenboek. Deel 2 Gysius

Dit zal niet de Otto Gijsius zijn die in 1644 met Geertjen Jans trouwde. Maar zijn opa, en zijn vader Nathanaël, die in 1643 overleden is?

Predikanten van de Hervormde Gemeente Kamperveen opgericht in 1582

Maar ik begrijp dat het om voogd Berent Jansen Snel gaat, één van de drie voogden. Is voogd Willem Gerritssen ook een Backer, een broer van de overledene? Ik ga er naar op zoek!

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 28 jul 2020, 14:17

Egbert_ schreef:
28 jul 2020, 13:26

Dit zal niet de Otto Gijsius zijn die in 1644 met Geertjen Jans trouwde. Maar zijn opa, en zijn vader Nathanaël, die in 1643 overleden is?

Predikanten van de Hervormde Gemeente Kamperveen opgericht in 1582

Ja, dat klopt.

Wel nog een opmerking.

Otto hertrouwt met ene Swaentien Jansen ?
De voogdijakte die ik eerder hier plaatste staat tussen de aktes van mei en september 1655

- maar heeft als datum 10-12-1653

Camperveen invnr 3350
f116-f117-f118 dd.24-04-1655
Swaentien Jansen de huisvrouw van de Eerwaerdigen Otto Gijsius, ziek en zwak zijnde van lichaam edoch haar verstand machtig, geassisteerd met Jan Isebrantsen als haar momber, en maakt haar testament. Zij geeft de huisarmen van Camperveen eens 25 car.gl., item de kercke van Camperveen 10 ggl. Daarboven legateert en geeft zij haar beide halve zusters Aeltijn en Janneken Evers elk een enkele gouden rinck. Insgelijks legateert zij nog haar beide voornoemde halve zusters Aeltijn en Janneken Evers elk en in het particulier een rock, bij Aeltijn een zwart grofgreinen en bij Janneken Evers een roode laakense rock te genieten en te ontvangen. Hierbij begeert testatrice en maakt aan beide halve zusters tezamen alzodane percelen of gedeelten van landerijen als haar van haar zalige bestemoeder Janneken Roeloffs in d'Stokebrant aangeërfd en aangestorven zijn en alsnog tegenwoordig ongeschift en onverdeeld liggen. Alle welke voors. legaten aanstonds en dadelijk na haar testatrices dood van haar erfgenamen zullen uitgekeerd worden. In alle andere onvermaakte resterende goederen institueert zij tot universele erfgenaam haar eheman Ottonem Gijsius Pastorem in Camperveen, zo roerende als onroerende, inboedel. huisraad, goud, zilver, gemunt en ongemunt, linnen en wullen, pachten, thinsen, rente, present en toekomende, actien en crediten, in- en uitschulden, niets daarvan uitgezonderd.
Herm: Ten Toorn Scholtus over Camperveen.
Cornoten Hermen Willemsen en Jacob Tijmensen.

Berent Snel is voogd in 1666 - dus lijkt me informatie rondom Swaantje ook wel belangrijk.
Welke Stokebrand is me trouwens ook nog niet duidelijk.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 28 jul 2020, 16:24

momber Jan Isebrants zou kunnen zijn:
* Den thiendenn part van de helfte van 't goet toe Westenrade, so --- .
1656 okt 9 (OE fol 425)
Marrichien Geurts, kleindochter van wijlen Roeloff Heijmerinck. Hulder haar man Jan Isebrants.
bron: Overstichtse en Overijsselse leenprotocollen

Odette heeft bij Willemtje Jacobsen, schoondochter van Roeloff Heijmerinck nog de volgende akte gevonden:
30 mei 1656 : Getuigenis - Zalk
Willemtie Jacobs, 44 of 45 jaar, huisvrouw van Francke Roeloffs, wordt verhoord ter instantie van Evert Rotgers en de mombers van zijn onmondige kinderen, erfgenamen van Swaentien Jans, gewezen huisvrouw van D: Otto Gijsius, prediant tot Camperveen. Zij verklaart dat zij omtrent Pasen 1655 ten huize van de predikant Otto Gisius geweest was en dat Swaentien Jans 'doodelick kranck' en 'buijten verstant' was, etc. Jan Isebrants was gekomen en had gezegd niets van een testament te weten.
Bronnen: ORA Zalk & Veecaten nr.37
Roeloff Heijmerinck heeft een dochter Jennechien, maar die lijkt me te jong om bestemoeder Janneken Roeloffs in d'Stokebrant te zijn.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 28 jul 2020, 16:56

Evert Rotgers met dochters Aeltijn en Janneken Evers zou deze kunnen zijn:
- 03-03-1640 Evert Rotgers wedew: ten westenholte ende Marijcken Lambers Jan Roelefs N.W. in Mastebroeck (trouwboek Zwolle)

dochter Aaltjen Everts trouwde 1) 1659 Peter Berents 2) 1666 Gerbert Klaasz op de Stein te Voorst

Marijcken Lambers was dus weduwe toen ze met Evert Rotgers trouwde.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 29 jul 2020, 09:03

Zoooo, knap hoor!
Het klopt inderdaad. Ze is de dochter van Marrichjen Lamberts en Jan Roelofs.

Zwollerkerspel f310 - [1 mei 1644].
Verder heeft hij [Evert Roelofs] comparant nog geaccordeerd en "verdraegen" met Arent Lamberts voorschreven en Francke Roeloffs, als ooms en mombers van Swaentien Jansen, nagelaten dochter van zaliger Jan Roeloffs, geprocreerd bij Marregien Lamberts, de comparant zijn laatste [lest gewesene] huisvrouw, zijnde Francke Roeloffs nu mitsdezen in plaats van zijn zaliger broer Gourt Roeloffs gerichtelijk tot momber gesteld en "gecoren", en dat over de erfenis en de nalatenschap van zijn genoemde huisvrouw Marregien Lamberts, Swaentien Jansens [haar] gewezen moeder, in voegen en op de voorwaarden nabeschreven. Als dat hij aan dit kind voor haar [sijn] moeders goed en nalatenschap zal ontrichten en betalen op aanstaande St. Marten de somma van 100 daalders, tot 30 stuivers het stuk, of anders met 4 gelijke daalders jaarlijks "verhantgelden". Verder [dannoch] zal zij mede krijgen [hebben] een tiende deel van 2 morgen land te Spoelde, vrij zonder enig bezwaar, "nae ommeloop van seven jaeren" a dato dezes, en 4 tinnen schotels [schottelen] als zij komt te trouwen; maar als zij haar trouwdag niet beleeft, dan zullen die schotels op haar halve zusters Aeltien en Jantien Everts succederen en [ver]erven. Voor al hetwelk hij comparant verbindt en tot onderpand stelt zijn persoon en goederen. En zijn de genoemde mombers met de verhaalde scheiding en het bewijs wegens hun pupille tevreden geweest, mits dat deze mede nog zal genieten haar quota van haar zaliger moeders kleren en linnen, zoals zij [die] direct met anderen zal hebben te delen. Alles zonder arg of list.

Francke is interessant. De zus van Reinder van Marle trouwt met een Francke.
Patroniem Roelofs is interessant.
Er schijnt ook een Roelof Snel te zijn, in Kampen een Derk Roelofs Snel.

Belijdenis Kampen 1693
Dirk Roelofs Snel en Jannetje Lubberts van Dijk - uit 't buitenkwartier

18 mrt 1698 - Dirk Roelofsz Snel, j.m. van Campen,
Jannichjen Hendriks Uijterwijk, j.d. van Campen

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 29 jul 2020, 10:14

Het is grotendeels voorgeschiedenis van mij.
Evert Rotgers x Marijcken Lambers komen voor in mijn kwartierstaat. En hun dochter Aaltjen Everts x Gerbert Klaasz op de Stein te Voorst.

En ook Francke Roeloffs x 1640 Willemtje Jacobs komen voor in mijn kwartierstaat. En hun zoon Heymergh Franck x 1683 Aeltien Gerryts.

Francke Roeloffs is zoon van Roeloff Heijmerinck [van Apeldoorn] x Jenneken Thonis [Cruyner]. Zij hadden ook een zoon Geurt Roelofs x 1622 Gertien Cornelis Top (uit Genne, kleindochter van Evert Herms up Myllingen x Dievertien Jochems). Geurt of Gourt Roeloffs zal de overleden voogd zijn. Zijn dochter was Marrichien Geurts x Jan Isebrants.

Na het overlijden van Jenneken Thonis in 1604 hertrouwde Roeloff Heijmerinck met
- 25-11-1610 Roelef Lemmericks van Apeltoren wonen met de Scholtes tot Sallick, en Segle Jans sa. Willem Dijcks n.weduwe tot Ittersum (trouwboek Zwolle)
Heile Jans, weduwe van Willem Willems Dijck alias Schoemakers (zie: Waar was Willem Dijck gebleven? Berend van Dooren, Nederlandsche Leeuw 2014)
Roeloff Heijmerinck zou daarna Henrickien Gijsberts trouwen, met wie hij nog twee kinderen kreeg.

[NB: aanvulling: - 21-02-1626 Roeleff Heijmericksen van Ittersum en Henrijcken Gijsberts, Gijsbert Berents tot Heerde dochter (trouwboek Zwolle), dopen te Zwolle 30-12-1627 Heijle en 07-11-1630 Roleff]

Volgens f310 - [1 mei 1644] zijn Francke Roeloffs en Gourt Roeloffs broers van Jan Roeloffs. En dat laatste is nieuw voor mij. En ook voor Odette, die gaan Jan Roelofs heeft als zoon van Roelof Heijmericks. Het gezin van Roeloff Heijmerinck heb ik vooral samengesteld uit leenrepertorium.pdf (, link heb ik eerder gegeven). En daarin komt geen zoon Jan Roelofs voor. Maar f310 - [1 mei 1644] lijkt me duidelijk: Francke Roeloffs en Gourt Roeloffs zijn broers en geen zwagers van Jan Roeloffs.

Rest nog de vraag wie zalige bestemoeder Janneken Roeloffs in d'Stokebrant van Swaentien Jansen is. Als de ene oma/bestemoeder, de moeder van Jan Roelofs, Jenneken Thonis heet, zal de andere oma, moeder van Marijcken Lambers, Janneken Roeloffs in d'Stokebrant zijn.

Een dochter van Roeloff Heijmerinck x Jenneken Thonis, Bijchien Roelofs, trouwde 1641 te Kampen met Gerrits Gerritsen Backer. Of hij een broer is van Jan Gerritsen Backer (x 1641 Femme Gisius) is mij nog niet bekend. Maar ik zoek verder.
Laatst gewijzigd door Egbert_ op 29 jul 2020, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 29 jul 2020, 10:51

Die Gerrit Gerrits Backer kwam ik tegen in Zalk. Hij viel me op omdat ik het idee heb dat Geert Hermens de schoonvader van Berent Jans Snel ook met Backer te maken heeft. Geert Hermens. Maar er zijn er meer met die naam.

Kampen RA 91 folio 81v dd 28-06-1640
Geert Hermsen verklaart van zijn vader Hermen Geertsen Backer en voogd Claes Sijmens de goederen en erfenis te hebben ontvangen die zijn vader hem bewezen heeft als moedersdeel en bedankt hen met belofte van vrijwaring

Roelof Heijmerink van Apeldoorn heeft uit zijn 1e huwelijk een zoon Andries [scholtus Zalk] - en uit het 3e huwelijk 2 dochters.
Meer heb ik niet gevonden. Of ik zie het even niet.
Laatst gewijzigd door ria van bessen op 29 jul 2020, 11:55, 2 keer totaal gewijzigd.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 29 jul 2020, 10:56

bericht 2

Claas Sijmons is dezelfde als de voogd bij Marrigje Jans? Waar later ook Berent Jans Snel bij betrokken is - op de een of andere manier.

Kampen RA 95 folio 153 dd 05-09-1666
*Hermen Cellis wedr. van Marrigien Jans heeft een minderjr. dochter Aaltje
Erfuiting 50 gls, en een bed en moeder kleren en zilver.
Voogden Berent Claes en Claes Sijmons

Plaats reactie