Mooie vondsten!ria van bessen schreef: ↑17 mei 2021, 14:41folio 220/221 dd 6 aug 1681
Egbert Knoll wedr van Marrighijn Reijnders wil hertrouwen met Geesien Egberts - hij heeft 2 onmondige kinderen m.n. Jan en Harmen Egberts waarover als voogden worden gesteld Jurrijn Knoll en Jan Reijnders. Erfuiting hondert ...sestigh cgls, en een zilveren gordel van hun overleden moeder en belooft op te voeden in kost en kleding tot ze volwassen zijn
kantlijn -
den 23 nov 1675 Compareerde Andries Mol als wesemeijster van het weeshuijs binnen Vollenhove en bekende ontvangen te hebben van Hendrikien Hendriks de summa van vijftigh car gls als wed. van wijlen Egbert Knol van de halffscheijt van nevenstaande uijtwijsinge voor het ene kint in 't weeshuis met nogh de halve silveren gordel alsoo de resterende dertig gls van het kind selffs als erfgen. van sijn vader Egbert Knol mogte/moste betaelt worden
Actum..luria den 23 voorsr
In fidem
kantlijn -
27 nov 1695 Compareerde Jurrien Knol en bekende de resterende vijfftigh car gl van bovenstaande uijtwijsinge vanwege het andere kint van sijn broer Egbert Knol als daar.. bij schepenen en Raadt geauthoriseert ontfangen te hebben, welcke betalinge ook nogh van schepenen wordt geapprobeert ter presentie van mij
Joan Coops secret:
Ik heb de scans nu ook gevonden: https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... ew=viewer2
den 23 nov 1675 Compareerde Andries Mol: jaartal moet 1685 zijn?
Hendrikien Hendriks trouwde 1684:
den 4 meij
Egbert Knol weduw van Geesjen Egberts te Vollenhove
Henrickjen Henrickx J.D. uit de Beulake
De dopelingen van 1675 en 1677 zijn dus blijven leven, en de tweeling van 1680 overleden.
En als ik het goed lees, leven in 1685 beide kinderen nog.
Dopeling Jan Egberts 1675 kan dus degene zijn die in 1721 Hendrina Jans trouwde. Maar hij, zoon van een schoenmaker, zou dat 46 jaar zijn bij zijn eerste trouwen. En zou overlijden als 80-jarige op 17-11-1761. Niet uitgesloten, maar ook niet erg waarschijnlijk. Jan Egberts x Hendrina Jans hebben wel een dochter Maria. Dat weer wel.