Ik ben op zoek naar gegevens van de joodse fam. de Haas. Deze vangt aan met Hartog Levie de Haas en zijn vrouw Eva Levie. Hartog Levie is koopman en hij schijnt ook slager geweest te zijn. Komende uit Staphorst rond 1780 vestigen zij zich in Meppel. Hier wordt op 10 maart 1783 Mozes de Haas geboren. In 1794 krijgen ze ook nog een dochter Betje waarvan weer gezegd is dat deze toch ook in Staphorst is geboren. Daarna vestigt de familie zich in voornamelijk Vriezenveen.
Heeft iemand ooit gegevens gevonden/tegengekomen van het echtpaar Hartog Levie en Eva Levie?
Is er iemand die ook onderzoek doet aan een Joodse familie?
Hartog levie (de Haas) staphorst?
- ria van bessen
Hallo,het enige wat ik tot nu
Hallo,
het enige wat ik tot nu toe kon vinden voor je is een Hertog Leven gehuwd met Sara Abrahams in 1748 genoemd in de Volkstelling van Blokzijl [vallende onder het schoutambt van Vollenhove] onder no. 1046] Ze hebben geen kinderen. Een huwelijk zou te vinden moeten zijn in Blokzijl.
In de doopboeken zul je volgens mij niets vinden van Joodse families, tenzij ze protestants waren geworden.
Met vriendelijke groeten, Ria van Bessen
het enige wat ik tot nu toe kon vinden voor je is een Hertog Leven gehuwd met Sara Abrahams in 1748 genoemd in de Volkstelling van Blokzijl [vallende onder het schoutambt van Vollenhove] onder no. 1046] Ze hebben geen kinderen. Een huwelijk zou te vinden moeten zijn in Blokzijl.
In de doopboeken zul je volgens mij niets vinden van Joodse families, tenzij ze protestants waren geworden.
Met vriendelijke groeten, Ria van Bessen
Ook in Friesland wordt de
Ook in Friesland wordt de naam de Haas aangenomen, (www.tresoar.nl): Familienamen 1811
Haas, Moses Benjamin de, Bolsward, Isr
k. Benjamin 26, woonplaats onbekend, Mindele 25, Leeuwarden, Roosje 24,
Emden, Salomon 18, Adam 17, Israel 16, Hanna 13, Manus 10, Izaak 5
Mairie Bolsward, fol. 3
Levi komt in Friesland ook veel voor, misschien al bekend?
groet, Hinke Woudt-Westra.
Haas, Moses Benjamin de, Bolsward, Isr
k. Benjamin 26, woonplaats onbekend, Mindele 25, Leeuwarden, Roosje 24,
Emden, Salomon 18, Adam 17, Israel 16, Hanna 13, Manus 10, Izaak 5
Mairie Bolsward, fol. 3
Levi komt in Friesland ook veel voor, misschien al bekend?
groet, Hinke Woudt-Westra.