vraag voor ria van bessen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
lidy koopmans

vraag voor ria van bessen

Bericht door lidy koopmans » 19 jan 2006, 16:29

Zoals je ziet ben ik nog steeds met die stambomen bezig.
Bij mijn familie zit ik rond 1660. Familie Brogge, Brug, Brugge rond 1685 in Oosterwolde.
Bij de familie van mijn man (koopmans) kom ik niet verder dan 1745. Op 2 april 1745 zijn getrouwd in Oldemarkt
Kornelis (Knelis) Alberts en Zwaantjen Hendriks Wout. Hij komt van Spangerdijk(Spangen)
Zij is een dochter van Hendrik Jans Woud(t) in 't Clooster bij Kuinre.
Op 24-04-1745 met attestatie naar Scherpenzeel.
Hoe kom ik achter de namen van hun ouders. Als ik die heb zou ik mijn zoektocht misschien kunnen voortzetten.
Nogmaals hartelijke groeten, Lidy

Egbert Lantinga

In de Authorisatieboeken van

Bericht door Egbert Lantinga » 19 jan 2006, 17:40

In de Authorisatieboeken van Weststellingwerf kom ik tussen 1726 en 1736 aktes tegen waarin zowel Albert Clasen te Scherpenzeel (oom van de wezen) en Hendrik Jans te Spanga en later te Kuinre als curatoren genoemd worden. De ouders van de wezen zijn Jacob Harms en Jacobjen Jans. Hendrik Jans is een bloedverwant van vaderszijde; Albert Clasen dus misschien een aangetrouwde oom van moederszijde (patroniem Jans). In de doopboeken van Scherpenzeel komen we rond 1745 een Jan Alberts tegen, dus misschien een broer.
Albert Clasen lijkt mij de vader van Kornelis (en Jan?) Alberts. Hij is volgens de Quotisatiekohieren voor 1749 overleden (wed. Albert Clasen te Scherpenzeel, 3 volw.). Kornelis Alberts woonde in dat jaar te Scherpenzeel (koopman, weinig koemelkerie) met vrouw en 1 kind.
In 1780 wordt in de Authorisatieboeken ook een zekere Jan Hendriks Wold/Woot te Blankenham vermeld.
Volkstelling Kuinre 1748: huisgezin Hendrik Jans en vrouw Heiltjen Jans.

Groet,
Egbert

lidy koopmans

Hallo Egbert,Ik moet dit even

Bericht door lidy koopmans » 19 jan 2006, 18:36

Hallo Egbert,
Ik moet dit even bestuderen. Kom er op terug!
Vast bedankt,
Groeten Lidy

lidy koopmans

Hallo Egbert,Het wordt er

Bericht door lidy koopmans » 19 jan 2006, 19:55

Hallo Egbert,
Het wordt er voor mij niet gemakkelijker op. Ik zit met veel vragen.
De gegevens die ik heb: Kornelis (Knelis) Alberts getrouwd met Zwaantjen Hendriks Woud(t), zie mijn vorige verhaal.
Voor zover mij bekend, uit de doopboeken, hadden zij twee kinderen, Albert Kornelis gedoopt 30 december 1753 en Jan Kornelis geboren (gedoopt? 19 augustus 1759.
Ik kwam ook ergens een Hendrik Kornelis tegen, getrouwd op 10 april 1774 met Greetjien Bartels.
Maar hij staat niet in de doopboeken, dus heb ik hem eigenlijk geschrapt omdat ik er niet zeker van ben.

Hendrik Jans Woud(t), de vader van onze Zwaantje, had volgens het doopregister van Spanga nog twee kinderen Claes, geboren 17-120-1738 en Hendrikje 25-02-1742. Er moeten waarschijnlijk meer kinderen geweest zijn, maar die zijn dan waarschijnlijk in Kuinre e.o. geboren. Bij de geboorte van Hendrikje was Hendrik Jans al een half jaar overleden. Doopheer was Mr. Jan Aalten.
In de gegevens over de boerderijen waar Kornelis Alberts en zijn zoon Albert Kornelis gewoond hebben in Spanga en Scherpenzeel wordt steeds gesproken over de weduwe Hendrik Jans.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Ik kan er onderhand geen brood meer van bakken.

Waarom worden er ook geen vrouwennamen genoemd, zou de zaak wel wat gemakkelijker maken. Enfin, misschien kunnen we er samen toch uitkomen. Kijk ook eens op de site van Marten Koopmans, die heeft het over Jan Kornelis Koopmans als kerkvoogd.

Groeten, Lidy.

Egbert Lantinga

Beste Lidy,Belangrijk is

Bericht door Egbert Lantinga » 20 jan 2006, 00:46

Beste Lidy,
Belangrijk is natuurlijk, heb jij de kerkboeken van Kuinre in het HCO doorgenomen? Deze bevatten zeer veel bruikbare gegevens.
De bewaarde kerkboeken van Scherpenzeel e.o. beginnen volgens mij pas ca 1736.
De website van Marten Koopmans heb ik helaas niet kunnen vinden.

Groet,
Egbert

Hinke

Hallo Lydi,In dec. j.l.

Bericht door Hinke » 20 jan 2006, 10:27

Hallo Lydi,

In dec. j.l. hebben we al wat gegevens uitgewisseld meende ik, maar ik kan niet terug vinden wat ik je gestuurd heb.
Mijn gen. programma kan momenteel geen uitdraai maken dus ik typ even summier wat ik heb.
Jan Hendriks X Femmigje Peters
zoon Hendrik Jans Woud overl. 't Klooster onder Oldemarkt X Grietje Klazes, van dit echtpaar heb ik 4 kinderen:
-Femmechien Hendriks Woud X 02-02-1755 (DTB 37 NH Blankenham) Barteld Jans j.m. van IJsselham en Femmechien Weduwe van Barteld Michiels in den Blankenham.
-Grietie Hendriks Woud X 05-05-1759 Blankenham Pieter Jans Snoek (DTB 37 NH Blankenham) Pieter j.m. in de Kuinre en Grietie j.d.
in den Blankenham
-Jan Hendriks Woud geb. ca. 1734 overl. 31-10-1826 Kuinre X 13-10-1782 Jantje Roelofs.
- Hendrikje Hendriks Woud geb. Blankenham ca. 1742 (mogelijk dus de Hendrikje die jij aangeeft) overl . Spanga 01-11-1819 X 01-05-1774 Scherpenzeel Andries Klazes Oosterkamp.
Van Jan Hendriks en Jantje Roelofs heb ik wel wat nageslacht.
Misschien hebben jullie er nog iets aan.

groet, Hinke.

Hinke

Dat heb je als je het

Bericht door Hinke » 20 jan 2006, 10:30

Dat heb je als je het overtypt. Het huwelijk van Jan Hendriks en Jantje Roelofs vond ook plaats in Blankenham.

Hinke.

Egbert Lantinga

Dit vond ik nog in de

Bericht door Egbert Lantinga » 20 jan 2006, 10:38

Dit vond ik nog in de Volkstelling 1748:

huisgezin Grietien Klasen, weduwe van Hendrik Wout.
kinderen boven 10 jaar Jan Hendriks, Grietien Hendriks.
kinderen beneden 10 jaar Hendrik Hendriks.
knechten en meiden ---.
inwonenden en kostgangers ---.
plaats Blankenham

Groet,
Egbert

lidy koopmans

Ik weet nu in ieder geval dat

Bericht door lidy koopmans » 20 jan 2006, 14:17

Ik weet nu in ieder geval dat de schoonmoeder van onze Kornelis Alberts Grietien Klasen geweest moet zijn.
Hinke wij hebben inderdaad aleerder contact gehad.
Wie ik mis bij de kinderen van Hendrik Jans is Zwaantjen Hendriks Wout de echtgenote van Kornelis(Knelis) Alberts. Die twee zijn getrouwd op 2 april 1745 in Oldemarkt, op 24-04-1745 met attestatie naar Scherpenzeel.
Ik ben op zoek naar de ouders van Kornelis Alberts.
Hendrik Jans had overigens nog een zoon Claes, geboren 17-10-1738. Die zie ik ook niet.
Zouden die kinderen elders gedoopt zijn?
Groeten, Lidy

Hinke

Lidy, ik weet natuurlijk niet

Bericht door Hinke » 20 jan 2006, 14:42

Lidy, ik weet natuurlijk niet zeker of Grietje Klazes de moeder van Zwaantje was, misschien was Hendrik wel eerder getrouwd, ik heb hier niet verder naar gezocht.

groet, Hinke.

Plaats reactie