Nogmaals Geesje Dir(c)ks (Derks)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
gerri van dijk

Nogmaals Geesje Dir(c)ks (Derks)

Bericht door gerri van dijk » 09 dec 2009, 17:45

Gezien uit een vorige bericht op deze forum dat er geen trouw te vinden is voor Geesje Dirks in Kampen of Kamper eiland kan iemand zoeken of daar een belijdenis en/of attestatie(s) is/zijn tussen 30 juli 1725 en 1732 van Geesje Dircks (Dercks?) in Kampen of op Kamper eiland.
Geesje was de dochter van Dirk Harms (Hermens) Harmensen) en Lubbigje Hermens (Harms) Geesje woonde als kind op het Kampereiland en was op September 1712 wees toen beide haar ouders overleden waren.

met vriendelijk groet
Gerri

Annelies Onijs Koetsier

Goedendag Gerri,Op

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 10 dec 2009, 08:42

Goedendag Gerri,

Op Kampereiland heb ik geen lidmaat kunnen vinden die Geesje Dirks heet, in Kampen weet ik niet, geen lidmaatgegevens van.
Verder vraag ik mij af, waar je die bedanktbriefje van de voogdij hebt gevonden? In Kampen of IJsselmuiden kan ik deze nml niet terug vinden.

Groetjes Annelies

gerri van dijk

Hallo AnneliesHet

Bericht door gerri van dijk » 10 dec 2009, 18:33

Hallo Annelies

Het bedanktbriefje komt uit Kampen.

Geesje is gedoopt in de Buitenkerk in Kampen in 1705. Haar ouders woonden toen op het Haatland. Geesje's moeder is overleden voor Nov 1707 omdat Geesje's vader hertrouwt 25 November 1707 in de Broederkerk, Kampen met Elsje Egberts van Haarst.

met vr. groet Gerri

Annelies Onijs Koetsier

Goedenavond,Hoe ik ook mijn

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 10 dec 2009, 21:40

Goedenavond,

Hoe ik ook mijn best doe, ik kan geen doop vinden in Kampen van Geesje Dirks/Dircks/Derks in 1705.

In het pachtersboek van Kampereiland vond ik nog wel deze informatie:
Dirk Harms afkomstig uit Rouveen begravne 13-09-1712 tr1.) (otr. 6-4-1694) Hendrikje Reinders afkomstig uit Rouveen, tr2.) 9-4-1703 Lubbigje Harms afkomstig uit Mastenbroek, ovl. tussen 1-3-1705 en 19-11-1707.

Groetjes Annelies

ria van bessen

Dag Annelies,Ik kan je niet

Bericht door ria van bessen » 10 dec 2009, 23:31

Dag Annelies,

Ik kan je niet per email bereiken.

Dit zijn de gegevens.

doopboek Kampen
Dirk Harmensen en Lubbegien Harms
1 maart 1705 Ghesien

Kampereiland
6 apr 1695 - Dirck Harmense, j.g. van Roveen,
Hendrickje Rijnst, j.d. van Roveen.
[geen trouw vermeld]

idem
16 mrt 1703 - Dirk Hermens, wedn. van Roveen,
Lubbechien Hermens, j.d. van Mastebroek.
getrouwd in de G.K. Kampereiland 9 apr. 1703.

Kampen
25 nov 1707 - Derck Harms, wedn. van 't Haatlandt,
Elsien Egberts, j.d. van de Zeedijk - Broederkerck

groet Ria

gerri van dijk

Goedenavond AnneliesHier is

Bericht door gerri van dijk » 10 dec 2009, 23:32

Goedenavond Annelies

Hier is het doop:

Ghesien dochter van Dirk Harmensen en Lubbegien Harms gedoopt 1 maart 1705 in de Buitenkerk. Dirk Harms en zijn tweede vrouw Lubbige Harms uit het pachtersboek) zijn de ouders van Geesje.

met vriendelijk groet Gerri

Annelies Onijs Koetsier

Hoi Allemaal,Dit is de

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 11 dec 2009, 12:30

Hoi Allemaal,

Dit is de voogdij akte:

Den 19den November 1707
Bartels Herwick van den Bergh en de Roelof Hermsen worden mits deze tot momberen geautoriseerd over Geesjen Dirks bij Dirck Hermen en de Lubbichjen Herms Sall: in echte verwekt, welke in den gerichte voor .... momberschap met handtasting aangenomen hebben zonder arglist
[Kantlijn: Den 30 Juli 1725, Verschenen in den gerichte Geesjen Dercks en verklaarde haar momberen in deze nevenstaande akte vermeld wegens administratie en ontvangen van haare moederlijke goederen te bedanken, belovende deze voor alle namaningen te zullen vrijen en whaaren zonder arglist.]

Naast deze voogdijakte moet er een erfuitingsakte zijn.

Over het woord Sall: ben ik niet helemaal uit. In de akte is het voor mij slecht leesbaar. Het woord is een afkorting en staat in meerdere voogdijaktes. Het is dus geen naam.

Groetjes Annelies

[ 11. December 2009, 12:36: Bericht gewijzigd door: A Koetsier ]

gerri van dijk

Hallo AllemaalIn de

Bericht door gerri van dijk » 11 dec 2009, 16:52

Hallo Allemaal

In de voogdijakte of 1707 daar is maar een kind in leven van het huwelijk tussen Dirk H en Lubbegien. Dus het eerste kind Geertje is al overleden.

De peroonen genoemt in het voogdijakte zijn Jan Bartels, Herwich (Hendrick?)van den Bergh en Roelof Hermsen. Kunnen de voogden soms familie van Geesje zijn?

Geesje's moeder Lubbichien is de eerste die overleden is, Dirk is daarna circa 13 September 1712 overleden.

Ik heb het gevoel dat Geesje vlak na de bedanken aan haar voogden, belijdenis heeft gegaan. Zij heeft de juiste leeftijd - rond 20 of 21 jaar. Misschien is ze dan met attestatie vertrokken????

Annalies wie heeft access to de erfuitings??? Misschien kom ik een beetje verder op de weg met wat dat inhoud.

met vriendelijk groet uit een brrrr Canada Gerri

Annelies Onijs Koetsier

Goedendag Gerri,Normaal

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 11 dec 2009, 18:21

Goedendag Gerri,

Normaal gesproken zou Geesjen rond de 25 geweest zijn als zij haar voogden/mombers bedankt. Dit is de leeftijd van de volwassenheid. Omdat Geesje 21 of 22 jaar is, dan vermoed ik haast dat zij in een huwelijk is gestapt.

De erfuiting van 1707 heb ik niet in mijn bezit en kan gevonden worden in het archief van Kampen.

Roelof Hermsen is vermoedelijk een broer van Dirk of Lubbigjen.

Van Bartels Herwick van den Bergh heb ik nog niets kunnen vinden. In eerste instantie dacht ik aan de buurman, maar ik kan Bartels vd Bergh ook niet vinden in het pachtersboek. Het zou ook aangetrouwde familie kunnen zijn. Ook bij de dopen in Kampen heb ik nog niets kunnen vinden. Ik zal nog wat mogenlijkheden proberen op variaties van de naam.

Groetjes Annelies

[ 11. December 2009, 18:31: Bericht gewijzigd door: A Koetsier ]

Annelies Onijs Koetsier

Goedendag Albert en Gerri

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 12 dec 2009, 12:04

Goedendag Albert en Gerri,

Albert wat ben je helder op de vroege zaterdagmorgen ;-)
Want als reactie op jouw posting heb ik de voogdij nog eens bekeken, en inderdaad zijn er 3 mombers.
Jan Bartels, Herwich van de Bergh en Roelof Hermsen.

Groetjes Annelies

Plaats reactie