De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gebruikersavatar
helen
Berichten: 1103
Lid geworden op: 29 jul 2012, 00:00

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door helen » 14 sep 2019, 23:10

Nollen?
Is de transcriptie van de RK parochie niet juist?
RK Parochie H. Nicolaas Vollenhove, 342: Akte van verkoop door burgemeester Claes ter Berchorst aan Joanna Albers, weduwe van Nicolaas Rentinck en van Claes Peters van "seker huijs, hof ende turfhuijsien" te Vollenhove, 1659.
Afbeelding

klunder
Berichten: 445
Lid geworden op: 19 mei 2006, 00:00

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door klunder » 15 sep 2019, 14:32

Een akte van Rentinck. Wellicht geen familie, maar blijkbaar was Rentinck ook een voornaam, wat ik niet wist. Iets om in het achterhoofd te houden.

RA0078 Schoutambt Vollenhove en Blokzijl, invnr.128, f56, dd.26-04-1669: Compareerde Lummetien Pouels geweest weduwe van wijlen Engbert Rentinck maar nu getrouwd aan Rijckent Arents, doch geassisteerd in dezen met Hendrick Wijchers, te kennen gevende dat zij bij wijlen haar eheman gehad heeft 3 kinderen, met namen Rentinck, Geertien en Aeltien Engbers, waarvan Rentinck de zoon mondig was en zij bewijst de kinderen voor hun vaders goed bewijs, voor de momberen Wijcher Pouwels en Engbert Pouwels Hartcamp als omen en bloedmomberen van Geertien en Aeltien voors. en in het bijwezen van Rentinck Engberts (tegenwoordig getrouwd). [volgt lijst met bezittingen].

klunder
Berichten: 445
Lid geworden op: 19 mei 2006, 00:00

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door klunder » 15 sep 2019, 15:35

En voor nog wat meer onderbouwing:

RA0078 Schoutampt Vollenhove en Blokzijl, invnr.128, f102-f103, dd.18-05-1676: Vermits het overlijden van wijlen Jan van Galen en Catharina vander Werff zijn tot momberen gesteld over Rijckien van Galen, de E. Niclaes van Galen en Roeland Claesen van Bolswaert, welke de momberschap hebben aangenomen. [volgt inventaris van goederen, waarin o.a. zilverwerk staat van Rijckien haar bestemoeder Petertien vander Werff wed. wijlen Carst Jacobs vander Werff, en een aantal goederen zijn mandelig tussen Rijckien van Galen en Catharina Goltbeke, en er bestaan ook goederen (aangeërfd van haar grootmoeder Petertien vander Werff wed. wijlen Carst Jacobs vander Werff) die nog verdeeld blijven tussen Rijckien van Galen, Eva Cornelis Spaens en Catharina Goltbeecks].

Even verderop staat een vermelding dat Niclaes van Galen een broer is van de overleden Jan van Galen en dat hun ouders zijn Jorrien van Galen en Rijckien van Ittersum, en dat Engbert Goltbeeck de zwager is van Rijckien van Galen.

klunder
Berichten: 445
Lid geworden op: 19 mei 2006, 00:00

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door klunder » 15 sep 2019, 15:55

Nog later (06-05-1678) is er sprake dat Egbertus Goltbeeck instaat voor de voogden van de nagelaten dochter van Cornelis Jansen Spaens bij Agatha vander Werff in echte geprocreerd, ook erfgename van "Petertien Karsten wed: vd. Werff ".

klunder
Berichten: 445
Lid geworden op: 19 mei 2006, 00:00

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door klunder » 15 sep 2019, 19:44

Trouwen Blokzijl:

Den 18. Aprilis 1652
copulati die 9. Maij met attestatie van Vollenhove en Hasselt
Jan van Galen tot Vollenho zone van Jurriaen van Galen tot Hasselt
Catarina van der Werff tot Bloqzijl wed. van Ede Simons Frinsma tot Sneeck

Den 26 decembris 1658
den 10 Jan. 1659 Corneliss Janssen Spaense J.M. van Amsterdam, en
Agatha van der Werf, naegel. dr. van Kerst Jacobs van der Werf tot Blockziel

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door ria van bessen » 15 sep 2019, 23:13

Alvast dit.

Hendrik Kattenbelt x Eva van Voorst hebben als zonen;
1] Marten [x Margrieta Heijden],
2] Hendrik die in London woont [geen vrouw vermeld]
3] De E. Jan Kattenbelt [ook geen vrouw vermeld]
4 ]Peter Kattenbelt [zijn wed. is Maria Spaermaekers]

Dit betreft het jaar 1701. Ze zijn bewezen familie volgens de akte, die volgt tzt.
Laatst gewijzigd door ria van bessen op 16 sep 2019, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.

huengeswajer
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 dec 2002, 00:00

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door huengeswajer » 16 sep 2019, 10:50

Interessant vooral van dat Londen. Uit andere onderzoeken heb ik gemerkt dat testamenten uit die tijd ook in het Engels werden vertaald en via Engelse archieven opvraagbaar zijn. Maar een zoekactie in de national archives (London) leverde m.b.t. dit forumonderwerp vooralsnog niks op.
Dat de E(erwaarde) J(oh)an(es) Kattenbelt een neef/oomzegger was van Arnoldus en zoon van Hendrik en Eva van Voorst volgt ook uit een geschrift van Jan Kattenbelt zelf. Ik ben echter benieuwd hoe zij dan familie zijn van Arnoldus.

Ik ben inmiddels bezig ook info te verzamelen over zijn neef aartspriester Johannes Wayer. Dat lukt wel maar nog niet over zijn familierelatie hoewel er enige correspondentie tussen hen schijnt te bestaan.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door ria van bessen » 16 sep 2019, 12:31

Ik miste deze personen op het overzicht. Maar kennelijk was je al wel op de hoogte?

Het is de vraag of de gezochte Jannes Kattenbelt hier bij hoort.
Informatie over hem is vaag, dus als je meer weet dan graag reactie.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door ria van bessen » 16 sep 2019, 14:42

bericht 2

Wie is dit?

Zwolle 10-02-1583 Johan Geertsen end Jenniken Geerts

Zwolle Recognitien RA001-006 f173 dd.24-11-1625
Compareerden Jan Geertsen Waijer door zijn huisvrouw Jennechijn Geerts vermits zijn indispositie, item Derckgen Asgens de rato caverende voor haar zuster Haewijch Asgens, voorts Dries Berents als man en momber zijner huisvrouw Annechijn Wijchers en Hermen Wijchers neffens Marrichijn Arents, tezamen als legatarien van zal: Jan Waijer, en bekenden gezamenlijk door de nagelaten wed: van zal: Wijer Geertsen ten genoegen te zijn gecontenteerd wegens zodane legaten en begiftingen als de voors. Jan Waijer hen had gelegateerd, bedankende de voors. wed. Wijers voor goede ontrichting.
Br. Nijkerke.

huengeswajer
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 dec 2002, 00:00

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door huengeswajer » 16 sep 2019, 14:52

Eerst een reactie op het voorlaatste bericht van Ria.
Op 02 sep 2019 heb ik een schema geplaatst waarin die Kattenbelt van Voorst relatie staat.

Dat is gebaseerd op een artikel EEN 18DE-EEUWSE VERTALING VAN DE KRONIEK VAN DE AGNIETENBERG van G. Oostingh dat gepubliceerd is in de eerste nieuwsbrief van Zwolse Historische vereniging in 1984. Die Kroniek uit 1718 is oorspronkelijk geschreven door Johannes Kattenbelt waarin hij noemt: zijn oom Wijer van Voorst, mijn moeders broeder, en "mijn zeer lieve, en waardige broer Lambertus Franciscus Kattenbelt prior in zijn tijd van 't Carthuijser klooster tot Wedderen in Munsterland" (die was dan kennelijk al overleden).

Verder ga ik even kijken naar het laatste bericht want die namen komen me bekend voor.
Laatst gewijzigd door huengeswajer op 16 sep 2019, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie