Van de Wetering uit Zwolle

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Van de Wetering uit Zwolle

Bericht door ria van bessen » 08 dec 2019, 16:18

Hierbij de hertrouw

Zwolle 30-04-1769
Berend Asje wed. en Wibbigje Alofs wed.
SG Dirk Dorgelo HG Magtelt Egbert

Ik heb trouwens nog niet begrepen of dit wel de juiste reeks is behorende bij die Evert van de Wetering die Odette noemt.

Egbert_
Berichten: 4065
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Van de Wetering uit Zwolle

Bericht door Egbert_ » 08 dec 2019, 16:26

En dan nog wat aanvullingen bij Arendina Jans Hogenkamp (vanwaar die achternaam?)

https://gw.geneanet.org/odettefranssen? ... =hogenkamp

Volgens mijn gegevens is zij gedoopt te Zwolle:
- 18-09-1701 Jan Arends en zijn vrouw Aaltjen Everds laten hun dochter Arendina dopen [ Generale Index]

Moeder Aaltien Everts [Neuteboom] is gedoopt te Zwolle:
- 17-08-1679, Evert Jans en zijn vrouw Wibbe Jans laten hun dochter Aaltie dopen

Hier hoort de akte bij: zie hiervoor ( 29 nov 2019 09:31) Zwollerkerspel nr.622, f 141

- Zwolle, Den 9 Mei (otr) 14-06-1663 (tr) Evert Jansen, j.g. ende Wibbechien Jans j.d. beijde tot Spoelde

Evert had nog twee broers Jan en Paul (Pouwel) en een zus Janna:
f616-f617 dd.24-07-1674

Momberen over Pouwel Hermsen Splinter nagelaten 2 kinderen: Evert Jansen Notteboom en Jan Jansen Notteboom.

Jennegien Jansen Notteboom nagelaten weduwe van zal. Pouwel Hermsen Splinter heeft aan haar twee kinderen Hermannus en Egbertien Pouwels Splinter, erfuiting gedaan en voor vaders goed bewezen elk een somma van 1200 car.gl. en daarboven nog aan de zoon Hermannus Splinter boven de zilveren beker, hem van zijn bestemoeder Egbertien Splinters vereerd, nog drie zilveren lepels alsmede al het linnen en wullen te lijve van zijn vader gehoord hebbende met achtehalve dousijn zilveren knopen met nog een goed marrije peert van 3 of 4 jaren oud, item twee gouden ducatons en 4 rijxdaell. en aan de dochter Egbertien Splinter boven de voors. 1200 gl. een bedde met toebehoor, 12 beddelakens, 12 servetten, 6 tafellakens, 12 kussenteijckens, 3 zilveren lepels, een gouden ring, een zilveren gordel met nog een zilveren sleutel en mesketens ter beiden zijden van het lijf, en is mede geconditioneerd bij versterf het ene kind komt te vererven op het andere, hebbende erfuiterse mede aangenomen en beloofd de kinderen te laten leren lezen en schrijven, alsmede in kost, kleren en alle lijves nooddruft te onderhouden totdat ze 20 jaar oud zullen zijn, wanneer de kinderen ook een uitzet krijgen en nog 20 car.gl. krijgen. Mede is geaccordeerd, met goedvinden van haar ondertrouwde eheman Arent Remmelts en de momberen, dat indien de erfuiterse komt te overlijden zonder kinderen uit dit nieuwe huwelijk na te laten, dat de twee kinderen uit de gemene boedel nog vooruit zullen hebben te genieten een somma van 500 car.gl. Stellende hiervoor als onderpand al haar goederen.

Actum coram Hopman Arnholt Buis.

[onderschrift:]

A° 1713 den 23 jan: erschenen Paul Neuteboom en Willem Cornelisz als momberen over de kinderen van Hermannus Paulisz Splinter, en bekenden in voorschr. kwaliteit van hetgeen haar pupillen uit kracht van bovenstaande erfuiting nog competeert, te zijn voldaan met een stuk land tot Zalk in't Zalliker-broek aldaar genaamd de Dollerkamp, waarvan op heden door de wed: van Arent Remmeltsz en haar kinderen alhier op Jan Rutgers tot Herxen volmacht is gepasseerd om hetzelve aan de kinderen te cederen en transporteren.
[ https://www.historischcentrumoverijssel ... 288164c99a ]

Egbert_
Berichten: 4065
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Van de Wetering uit Zwolle

Bericht door Egbert_ » 08 dec 2019, 16:47

ria van bessen schreef:
08 dec 2019, 16:18
Ik heb trouwens nog niet begrepen of dit wel de juiste reeks is behorende bij die Evert van de Wetering die Odette noemt.

Is hij deze: Overledene: Evert van de Wetering, man, leeftijd: 58, partner: Maria Scholte, Gebeurtenis: Overlijden, Datum: 10-03-1836 [Registratienummer: 15279, Aktenummer: 82, Registratiedatum: 12-03-1836, Akteplaats: Zwolle]

Hij zou dan gedoopt / geboren kunnen zijn (te Zwolle):
- 06-11-1776 / 05-11-1776 Evert Hendrik Alefs Aaltjen Derks in Diese Diene van den Hogenkamp, weduwe Klaas Albers van den Bos, in Diese

En Diene van den Hogenkamp zou zijn oma zijn?

Egbert_
Berichten: 4065
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Van de Wetering uit Zwolle

Bericht door Egbert_ » 08 dec 2019, 18:08

ria van bessen schreef:
08 dec 2019, 16:18
Ik heb trouwens nog niet begrepen of dit wel de juiste reeks is behorende bij die Evert van de Wetering die Odette noemt.
Hieronder de link naar wat Odette heeft gevonden:

https://gw.geneanet.org/odettefranssen? ... e+wetering

Het verhaal gaat daar verder met Gerridina van de Wetering 1804-1852 (x1828) Gerrit Jan van der Gronden 1802-1877

En vervolgens hun dochter Aaltje van der Gronden 1842-1920 (x1874) Gerrit Rietberg 1845-1924

Maar het handigst als Odette het zelf bevestigt, denk ik

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Van de Wetering uit Zwolle

Bericht door ria van bessen » 08 dec 2019, 22:11

Egbert, vanwege dit.


Onderstaande zijn de zoons van Hendrik Alofs en Aaltje Derks. Volgens de erfuiting vanwege het 2e huwelijk.

11-11-1800: Erschenen Everts Alofs en zijn vrouw Maria Gerrits (zijnde alzo door het huwelijk meerderjarig geworden) en verklaarden van de voogden van de eerste comparant het bewijs aan dezelve gedaan, te hebben ontvangen, dezelve quiterende als na stadsrecht en voor hun goede administratie bedankende.
18-05-1802: Erschenen Hendrik Hendriks Alofs en zijn vrouw Geertruid Hendriks en verklaarden in alles als boven.

Want die reeks van Alof uit Zalk wordt namelijk gekoppeld aan Veltkamp/Veltman.
En niet aan van de Wetering.
Zou dus broer Hendrik zich ook van de Wetering moeten gaan noemen.
Laatst gewijzigd door ria van bessen op 08 dec 2019, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert_
Berichten: 4065
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Van de Wetering uit Zwolle

Bericht door Egbert_ » 09 dec 2019, 00:51

Volgens wiewaswie.nl gaan beide heren zich uiteindelijk van de Wetering noemen.

- 29-04-1829: Overledene: Geertruij Meijers, Vader: Hendrik Meijers, Moeder: Hendriena Horst, Partner: Hendrik van de Wetering, Gebeurtenisplaats: Elburg

- 07-02-1830: Bruidegom: Hendrik van de Wetering, weduwnaar van Geertruida Meijer, Leeftijd: 51, Beroep: runmolenaar, Bruid: Stijntje Eijberts Zoet, Vader van de bruidegom: Hendrik van de Alef, Moeder van de bruidegom: Aaltje Derks, Gebeurtenisplaats: Elburg

- 10-03-1836: Overledene: Evert van de Wetering, Leeftijd: 58, Partner: Maria Scholte, Gebeurtenisplaats: Zwolle

- 01-03-1855: Overledene: Maria Gerrits Scholten, Leeftijd: 77, Vader: Gerrit Scholten, Moeder: Grietje Zandhuis, Partner: Evert van de Wetering, Gebeurtenisplaats: Zwolle

Even googlen: http://www.pietheres.nl/Veldkamp.htm#p1099408358
Nu snap ik ook waarom Piet Heres vandaag reageerde. Maar ook in de Parenteel Veldkamp krijgen de (volwassen geworden) zoons van Hendrik Alefs en Aaltje Derks de achternaam van de van de Wetering. En ook echt alleen deze twee. Ik heb wel een andere overlijdensdatum voor Maria Scholten.

Nog wel één opmerking:

- 18-06-1840: Bruidegom: Gerrit van de Wetering, Geboortedatum: 04-04-1813, Vader van de bruidegom: Evert van de Wetering, Moeder van de bruidegom: Maria Scholten, Gebeurtenisplaats: Zwolle

- 04-04-1813: Kind: Gerrit van der Vegte, Vader: Evert van der Vegte, Beroep: koeherder, Moeder: Maria Scholten

Pas in 1816 zie ik de achternaam van de Wetering (Kind: Derk Jan van de Wetering). Maria heet overigens bij de doop van Arent in 1811 al Maria Scholte

Maar waarom je je van de Wetering gaat noemen als je uit de Dieze komt, is mij een raadsel.

Mogelijk is Evert uiteindelijk zijn broer Hendrik gevolgd, die in Heerde in 1812 de achternaam van de Wetering aannam. Tenminste, ik neem aan dat hij de volgende is:
- Wetering, Hendrik Hendriks van de, Heerde, 1812 [ https://www.streekarchiefepe.nl/images/ ... 26__-_.pdf ]

We zouden nog kunnen uitzoeken of Hendrik Hendriks aan een (Grote) Wetering woonde in Heerde?

Later was hij runmolenaar in Elburg. [ https://www.molendatabase.org/molendb.p ... ummer=9086 ]

Egbert_
Berichten: 4065
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Van de Wetering uit Zwolle

Bericht door Egbert_ » 09 dec 2019, 00:59

Evert Hendriks van de Wetering x Maria Gerrits Scholten -> Gerritdina van der Wetering x Gerrit Jan van der Gronden -> Aaltje van der Gronden x Gerrit Rietberg

https://gw.geneanet.org/odettefranssen? ... n=rietberg

Deze Gerrit Rietberg is een nakomeling van Jan Rutgers (Rietberg). Zie VI-f in http://www.rietbergweb.nl/1211315.htm

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Van de Wetering uit Zwolle

Bericht door ria van bessen » 09 dec 2019, 10:06

Bedankt Egbert voor de uitwerking!
En wat grappig.
Is de stief-opa van Gerrit Rietberg, Jan Schutte Janzen dus de man van Hendrina van Besten [ en niet van Bessen] - zus van onze rechtstreekse voorvader.
Door de steeds herhaalde verschrijving van de naam, is het nu ook van Bessen en geen van Besten, zoals oorspronkelijk wel was.

Gebruikersavatar
Piet Heres
Berichten: 351
Lid geworden op: 24 jan 2006, 00:00

Re: Van de Wetering uit Zwolle

Bericht door Piet Heres » 09 dec 2019, 14:54

Egbert_ schreef:
09 dec 2019, 00:51
Volgens wiewaswie.nl gaan beide heren zich uiteindelijk van de Wetering noemen.

- 29-04-1829: Overledene: Geertruij Meijers, Vader: Hendrik Meijers, Moeder: Hendriena Horst, Partner: Hendrik van de Wetering, Gebeurtenisplaats: Elburg

- 07-02-1830: Bruidegom: Hendrik van de Wetering, weduwnaar van Geertruida Meijer, Leeftijd: 51, Beroep: runmolenaar, Bruid: Stijntje Eijberts Zoet, Vader van de bruidegom: Hendrik van de Alef, Moeder van de bruidegom: Aaltje Derks, Gebeurtenisplaats: Elburg

- 10-03-1836: Overledene: Evert van de Wetering, Leeftijd: 58, Partner: Maria Scholte, Gebeurtenisplaats: Zwolle

- 01-03-1855: Overledene: Maria Gerrits Scholten, Leeftijd: 77, Vader: Gerrit Scholten, Moeder: Grietje Zandhuis, Partner: Evert van de Wetering, Gebeurtenisplaats: Zwolle

Even googlen: http://www.pietheres.nl/Veldkamp.htm#p1099408358
Nu snap ik ook waarom Piet Heres vandaag reageerde. Maar ook in de Parenteel Veldkamp krijgen de (volwassen geworden) zoons van Hendrik Alefs en Aaltje Derks de achternaam van de van de Wetering. En ook echt alleen deze twee. Ik heb wel een andere overlijdensdatum voor Maria Scholten.

Nog wel één opmerking:

- 18-06-1840: Bruidegom: Gerrit van de Wetering, Geboortedatum: 04-04-1813, Vader van de bruidegom: Evert van de Wetering, Moeder van de bruidegom: Maria Scholten, Gebeurtenisplaats: Zwolle

- 04-04-1813: Kind: Gerrit van der Vegte, Vader: Evert van der Vegte, Beroep: koeherder, Moeder: Maria Scholten

Pas in 1816 zie ik de achternaam van de Wetering (Kind: Derk Jan van de Wetering). Maria heet overigens bij de doop van Arent in 1811 al Maria Scholte

Maar waarom je je van de Wetering gaat noemen als je uit de Dieze komt, is mij een raadsel.

Mogelijk is Evert uiteindelijk zijn broer Hendrik gevolgd, die in Heerde in 1812 de achternaam van de Wetering aannam. Tenminste, ik neem aan dat hij de volgende is:
- Wetering, Hendrik Hendriks van de, Heerde, 1812 [ https://www.streekarchiefepe.nl/images/ ... 26__-_.pdf ]

We zouden nog kunnen uitzoeken of Hendrik Hendriks aan een (Grote) Wetering woonde in Heerde?

Later was hij runmolenaar in Elburg. [ https://www.molendatabase.org/molendb.p ... ummer=9086 ]
Je hebt gelijk, overlijden van Maria Scholte(n) moet zijn 01-03-1855

Egbert_
Berichten: 4065
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Van de Wetering uit Zwolle

Bericht door Egbert_ » 09 dec 2019, 16:46

ria van bessen schreef:
09 dec 2019, 10:06
Bedankt Egbert voor de uitwerking!
En wat grappig.
Is de stief-opa van Gerrit Rietberg, Jan Schutte Janzen dus de man van Hendrina van Besten [ en niet van Bessen] - zus van onze rechtstreekse voorvader.
Door de steeds herhaalde verschrijving van de naam, is het nu ook van Bessen en geen van Besten, zoals oorspronkelijk wel was.
Ik heb nog geen verwantschap tussen mezelf en deze Gerrit Rietberg gevonden, ik geen nakomeling van Jan Rutgers (Rietberg). Wel van Swane van Besten: Aaltje van Besten, (dv Jan Jansen Dijck, zv Jan Hermsen Dijck, zv Herman Janssen tot Rietbergh). Over verwarring bij achternamen gesproken. Als jullie deze families niet gepubliceerd hadden, was ik er waarschijnlijk niet achter gekomen! Dus bedankt voor jullie publicatie in De Nederlandsche Leeuw.

Nog een terzijde: Evert Hendrik van de Wetering en Maria Gerrits Scholten komen ook voor in een publicatie van Albert de Leeuw:
Nakomelingen van Cornelis Willems
en we komen via mannelijke lijnen terecht bij de families ZIEL(E)MAN, LINDEBOOM EN DOORN.
. Ook weer een familie met verschillende achternamen!

Hun zoon Derk Jan van de Wetering (bij zijn geboorte-akte komt de achternaam van der Wetering het eerst voor!) trouwde Maria Zielman, dochter van: V-m Derk Willems Zielman.

@ Ria: Cornelis Willems is wel een voorouder van me. Via de Lindeboom tak. De jouwe loopt via een moeder van de Kooiker / van de Wetering voorvaderen, als ik alles goed genoteerd heb. Volgens mijn genealogisch programma ben ik in de 13e graads verwant met Maria Zielman. En jij, Ria, bent ook 13e graads verwant. Odette is niet verwant, ze stelde de vraag namens een vriend en vriendin voor wie ze genealogisch onderzoek doet.

Maar de vraag van Odette: waar komt de achternaam van de Wetering vandaan is nog niet opgelost. Ik heb wel een suggestie gedaan (de broer in Heerde), maar weet niet of dat klopt.

Gezocht naar naamsaanneming door personen met voornaam Evert in Zwollerkerspel:
https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... alle=evert

"Onze" Evert zit er niet tussen.

Plaats reactie