Van de Wetering uit Zwolle

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Van de Wetering uit Zwolle

Bericht door ria van bessen » 09 dec 2019, 20:02

Dat wist ik niet, dat we via een voormoeder van Kooiker verwant zijn. Kooiker later van de Wetering is van mijn moederskant.
Maar van welke voormoeder dan?
Ik gebruik - zoals je weet - geen genealogisch programma.

Ook leuk dat je afstamt via Aaltje Jans op de Rietberg, zij is de nicht van Jannigjen van Bessen,onze stammoeder. Met 'onze ' bedoel ik mijn aangetrouwde familie oftewel mijn mans familie. Bedankt voor je aardige opmerking met betrekking tot de publicatie.

Arendina Jans is trouwens de dochter van Jan Arents en Aaltjen Everts Neuteboom d.v. Evert Neuteboom en Wibbe Jans uit Spoolde.
Niet van Jan Neuteboom zoals Piet Heres vermeldt.

Egbert_
Berichten: 4065
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Van de Wetering uit Zwolle

Bericht door Egbert_ » 09 dec 2019, 21:52

Een kort toelichting is handig, denk ik. Volgens mij (en Albert de Leeuw) is de moeder van Hendrik Willems Kooijker een dochter van Egbert Cornelis (zoon van Cornelis Willems) x Gerregien Gerrits Seegveld. Hun oudste zoon, Cornelis Egberts, is een voorvader van mij. Naar de vader van zijn vrouw hebben we een zoektocht gedaan: Marten Geerlichs Bakker. Zoon van Cornelis en Mergjen, Egbert Cornelis Lindeboom trouwde met Janna Jacobs Lingeman. Weduwe van Jan Jans [Knol]. Die zoektocht kun je je ook vast nog wel herinneren, hij is een zoon van Jan Egberts en Hendrina Jans van de Nieuwe Wetering.
Jan Jans [Knol] zijn tweede vrouw was Geertruyd Theunissen van IJssel. Geertruyd Theunissen van IJssel is een nicht van de eerste vrouw van Jan Jans [Knol], Grietje Harms uit Langenholte. Zij is een kleindochter van Cornelis Willems, en moeder is een van 't IJssels, zus van de moeder van Geertruyd Theunissen van IJssel. De weduwe van hun tweede zoon (= Harmen Jans, van Jan Jans [Knol] en Grietje Harms), Geertje Derks Schurink, trouwde jouw voorvader Hendrik Willems Kooijker. Geertje Derks Schurink trouwde dus twee keer met een nazaat van Cornelis Willems.
In dit verhaal zijn Jan Jans [Knol] en Geertruyd Theunissen van IJssel mijn voorouders van vaderskant, en Egbert Cornelis Lindeboom en Janna Jacobs Lingeman mijn voorouders van moederskant.
De schuldbekentenis, waarmee Jan Jans [Knol] de boerderij, nabij 't Vosje (waar de Schurinks woonden: zus van Geertje Derks, Barbertje Derks is een voormoeder van me, en haar broer Jan Derks een voorvader) kocht van zijn halfbroer Willem Hendriks, was bij zij sterven nog nog niet afbetaald. Zijn derde vrouw loste de schulden af door samen met haar tweede man, Egbert Cornelis Lindeboom, de boerderij te kopen. En daarmee ging het bezit van voorouders van mijn vaderskant over naar wat later bleek voorouders van mijn moederskant.

Jouw voorvader Hendrik Willems Kooijker heeft dus een flink stuk van mijn voorgeschiedenis, zowel van mijn vaderskant als van mijn moederskant, van dichtbij meegemaakt. Via de familie van zijn tweede vrouw. Hij was bovendien bloedverwant met de kinderen van zijn tweede vrouw. De oma van die kinderen en zijn moeder waren nichten van elkaar.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: Van de Wetering uit Zwolle

Bericht door Odette » 10 dec 2019, 08:58

Egbert_ schreef:
08 dec 2019, 18:08
ria van bessen schreef:
08 dec 2019, 16:18
Ik heb trouwens nog niet begrepen of dit wel de juiste reeks is behorende bij die Evert van de Wetering die Odette noemt.
Hieronder de link naar wat Odette heeft gevonden:

https://gw.geneanet.org/odettefranssen? ... e+wetering

Het verhaal gaat daar verder met Gerridina van de Wetering 1804-1852 (x1828) Gerrit Jan van der Gronden 1802-1877

En vervolgens hun dochter Aaltje van der Gronden 1842-1920 (x1874) Gerrit Rietberg 1845-1924

Maar het handigst als Odette het zelf bevestigt, denk ik
Goedemorgen allen, heel hartelijk dank voor alle aanvullingen. Ik streef er naar alles deze week te verwerken. Bovenstaand klopt. Het is niet voor mijzelf maar voor een vriend dat ik dit uitzoek, de dochter van Rietberg x van der Gronden, Aleida Klaziena, was de grootmoeder van zijn vrouw.

Godwin Zwanenburg
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mei 2017, 19:53

Jan Arents en Aaltjen Everts Neuteboom uit Spoolde

Bericht door Godwin Zwanenburg » 21 sep 2021, 16:10

ria van bessen schreef:
09 dec 2019, 20:02
Arendina Jans is trouwens de dochter van Jan Arents en Aaltjen Everts Neuteboom d.v. Evert Neuteboom en Wibbe Jans uit Spoolde.
Niet van Jan Neuteboom zoals Piet Heres vermeldt.
Ria, heb je ook de ouders van Jan Arends?

Plaats reactie