Doorgaan naar de inhoud

In november en december hebben wij de studiezaalbezoekers gevraagd naar hun ervaringen met onze studiezalen. In de lente van 2022 is onze studiezaal in Zwolle verhuisd naar de binnenstad, ruim een half jaar later willen we graag de ervaringen van onze bezoekers evalueren.

Geplaatst op: 4 februari 2023

We hebben de bezoekers op onze studiezalen in Deventer en Zwolle gevraagd een formulier in te vullen met zeven korte vragen. Voorbeelden van deze vragen zijn: hoe ervaar je het aanvragen van archiefstukken? Vind je de studiezaal een prettige ruimte om te werken? En hoe vind je de hulp van onze medewerkers? Daarnaast was er vrije ruimte voor het geven van een aanvullende reactie of suggestie.

Goed gevoel

We zijn blij met de feedback en tips die we hebben ontvangen! Het algemene gevoel op de beide studiezalen krijgt een goed tot heel goed. De positieve reacties over de fijne hulp geboden door de medewerkers springt er hierbij uit. Dat is natuurlijk een heel leuk compliment voor het team. Er waren ook een viertal neutrale en negatieve reacties.

Digitalisering

We bieden onze collecties steeds meer digitaal aan en waren dan ook benieuwd naar de reden van het fysieke bezoek aan de studiezaal. Hier worden verschillende redenen voor gegeven: de benodigde stukken zijn nog niet digitaal beschikbaar, het zijn er te veel om aan te vragen om te scannen of het betreft een beperkt openbaar archief dat alleen in te zien is op de studiezaal. Er zijn ook een aantal mensen die liever het fysieke stuk in handen hebben.

We zetten in op digitaliseringsprojecten en bieden scannen op verzoek aan, zodat veel onderzoek thuis kan plaatsvinden. Al blijven de studiezalen natuurlijk gratis toegankelijk voor iedereen wiens onderzoek niet digitaal kan of als je een medewerker wilt laten meekijken met je onderzoek.

Collage studiezaal Deventer (links) en studiezaal Zwolle

Onze studiezalen in Deventer (links) en Zwolle

Feedback

Natuurlijk zijn er ook aandachtspunten waar we mee aan de slag gaan:

  • Zo zijn de oude microfiches lastig om te lezen en moeten deze opnieuw gedigitaliseerd en gepubliceerd worden;
  • De verlichting op de studiezalen is niet ingesteld op het fotograferen van stukken. We gaan de mogelijkheden hierin bespreken en verbeteringen doorvoeren;
  • Nog niet alle stukken zijn digitaal beschikbaar of aan te vragen als scan. Er zitten bepaalde voorwaarden aan welke archiefstukken op te vragen zijn als scan, denk aan de kwetsbaarheid van het stuk maar ook de rechten waar we mee te maken kunnen hebben (zoals auteursrechten of ter bescherming van persoonsgegevens). Elke week worden er nieuwe scans gepubliceerd, houd dit dus goed in de gaten;
  • Het maken van een afspraak en het reserveren van archiefstukken moet via twee verschillende systemen, wat het lastig maakt. Die systemen kunnen we niet zomaar samenvoegen, maar we gaan wel kijken naar manieren om dit proces simpeler te maken;
  • Als je niet regelmatig archiefstukken aanvraagt zijn onze systemen niet direct makkelijk te doorgronden. We gaan hiervoor een duidelijke instructie publiceren. Bekijk ook de Veelgestelde Vraag: hoe kan ik stukken reserveren of aanvragen?

We willen alle bezoekers bedanken die ons geholpen hebben door de vragenlijst in te vullen en hun feedback met ons te delen. Heb je nog een vraag of tip naar aanleiding van deze evaluatie van onze studiezalen? Je kunt ons bereiken via info@collectieoverijssel.nl

Delen