Doorgaan naar de inhoud

Hoe werkt het?

Bij de archiefstukken waar je een scan van kunt aanvragen staat een nieuwe knop, de scanaanvraag-knop. Door hierop te klikken en vervolgens je gegevens in te vullen, plaats je een aanvraag. Binnen twee weken ontvang jij de scans in je mailbox en kun je verder met je onderzoek. Deze service is gratis te gebruiken.

Scanaanvraag-knop

Scanaanvraag-knop

Wil je een scan aanvragen, volg dan deze stappen:

  • Begin met zoeken in de collecties en klik op het stuk dat je wil laten scannen.
  • Bevat dit stuk de scanaanvraag-knop? Dan is deze beschikbaar om te laten scannen. Klik op de knop. Zie je geen scanaanvraag-knop? Bekijk hieronder de uitzonderingen.
  • Klik vervolgens op ‘Stukken aanvragen’ als je klaar bent of op ‘Verder zoeken’ als je nog andere stukken wil toevoegen om te laten scannen.
  • Is je aanvraag compleet, vul dan je gegevens in en klik op ‘Versturen’. Je ontvangt vervolgens een automatische bevestiging op je mail, dat is het teken dat je aanvraag goed is aangekomen.
  • Binnen twee weken ontvang jij een mail met een downloadlink van de scans. Plaats je een aanvraag voor scans van archiefstukken die in onze depots in Zwolle én Deventer liggen, dan ontvang je twee aparte mails met je bestelling. De levertijd kan verschillen.

De gemaakte scans worden zo snel mogelijk aan jou geleverd en indien mogelijk publiceren we ze ook op onze website. Hierdoor komen de scans ook beschikbaar voor andere geïnteresseerden. We scannen dan ook altijd het hele archiefstuk en niet maar één pagina. Dankzij jouw aanvraag en die van anderen digitaliseren we dus stap voor stap onze hele collectie!

Van welke archiefstukken kun je scans aanvragen?

Van alle archiefstukken waar de scanaanvraag-knop zichtbaar is, zijn scans aan te vragen en er komen er steeds meer bij. We hanteren een termijn van 110 jaar en ouder voor materiaal waarvan een scan kan worden aangevraagd. Dit in verband met eventuele (auteurs)rechten en beperkingen op openbaarheid die gelden op de stukken.

Wat zijn de uitzonderingen?

Niet van alle archiefstukken zijn scans aan te vragen. De uitzonderingen zijn:

  • Bouwdossiers zijn opvraagbaar via ons bouwdossier-loket.
  • Materiaal in de beeldbank kan niet via de website worden opgevraagd als scan. Bij interesse kun je ons mailen op info@collectieoverijssel.nl. We bekijken per geval wat er mogelijk is.
  • Heb je interesse in scans van een stuk die niet via de website kunnen worden opgevraagd, neem dan contact met ons op via info@collectieoverijssel.nl. Vermeld hierbij het toegangs- en inventarisnummer. We bekijken per geval wat er mogelijk is. We kijken onder andere of we rekening moeten houden met auteursrechten, openbaarheid, privacygevoelige informatie en of het materiaal niet te kwetsbaar is om te digitaliseren.

We doen ons best om in zoveel mogelijk gevallen scans te leveren, maar helaas kan het zijn dat na beoordeling blijkt dat dit niet mogelijk is. Je ontvangt hierover altijd bericht en indien mogelijk doen we een alternatieve suggestie voor inzage.

Voorwaarden

We hanteren een maximum van 2 archiefstukken (inventarisnummers) per persoon per week.