Oorspronkelijk vergaderde men roulerend bij de leden thuis. Vandaar de naam Rotary.
Nederland is ingedeeld in een aantal distrikten, ieder o.l.v. een gouverneur. Ieder distrikt bestaat weer uit een aantal regio's.
1. Velen te leren kennen om velen te kunnen dienen.
2. De waarde van iedere nuttige bezigheid te erkennen en het waarderen door iedere Rotarian van zijn werkkring als middel om de maatschappij te dienen.
3. Het dienstideaal door iedere Rotarian in zijn persoonlijke, zakelijke en maatschappelijke leven toe te passen.
4. Internationaal begrip, welwillendheid en vrede door een wereldomvattende kameraadschap van zaken- en beroepsmensen te bevorderen.
Men kent vier soorten leden, te weten "werkende, werkende senior, past service en ereleden".
Lid kan men slechts worden als men een goede reputatie heeft en in zijn werkkring of beroep een goede naam geniet. Door indeling in classificaties is het lidmaatschap beperkt tot Ć©Ć©n vertegenwoordiger per bedrijf of beroep per Rotary-club.
De leiding van de plaatselijk Rotary-club berust bij het bestuur. De funktionarissen van de club zijn: een voorzitter, een inkomend voorzitter, een secretaris en een penningmeester.
Ieder lid betaalt een jaarlijkse contributie. Lid wordt men op voorstel van een clublid nadat een classificatie opengesteld is. Vooraf wordt een nauwkeurig onderzoek ingesteld omtrent karakter, zakelijke en maatschappelijke reputatie en algemene geschiktheid van het aspirant-lid. Van de leden wordt verwacht dat zij de wekelijkse bijeenkomsten trouw zullen bezoeken. De aanwezigheid (attendance) wordt nauwkeurig geregistreerd. Royement vindt plaats als men minder dan 60% van de bijeenkomsten in een jaar bijwoont. Het Rotary-jaar loopt van 1 juli tot 30 juni.